Praktilised näpunäited ja juhised

Euroopa Liit Euroopa Regionaalarengu Fond - Eesti tuleviku heaksAlljärgnev materjal võtab lühidalt kokku kõik hädavajaliku ID-kaardi ja Mobiil-ID kasutamiseks.

Juhendite koostamine on teostatud Euroopa Liidu struktuurifondide programmist "Infoühiskonna teadlikkuse tõstmine”.

 

  • Mida vajan ID-kaardi elektrooniliseks kasutamiseks?

    ID-kaart on elektrooniliselt kasutades sinu võti paljude e-teenuste juurde. Nagu pangateller või politseiametnik tuvastavad sind ID-kaardi, passi või juhiloa alusel, on elektroonilisel kasutamisel ID-kaart koos oma sertifikaatide ja PIN-koodidega see, mis tõestab, et sina oled sina. ID-kaardi puhul on selle garantii andjaks Eesti riik, mistõttu on võimalik ID-kaardiga teha ülekandeid internetipangas, ajada asju riigiametitega ja sooritada palju muid toiminguid.

    ID-kaardi elektrooniliseks kasutamiseks on vaja:

    • ID-kaarti või digi-ID-d taotle Politsei- ja Piirivalveameti Kodakondsus- ja migratsioonibüroode teenindustest. ID-kaardi taotlus on võimalik saata ka postiga või elektronkirjaga. Digi-ID on paralleelselt ID-kaardiga elektrooniliselt kasutatav kiipkaart, mille võib taotleda koos ID-kaardiga;
    • PIN-koode väljastatakse koos ID-kaardiga. Kui PIN-koodi ümbrik on kadunud, väljastatakse uus ID-kaardi järelteenindust pakkuvast Swedbanki või SEB pangakontorist või Kodakondsus- ja migratsioonibüroode teenindusest;
    • internetiühendusega arvutit;
    • kaardilugeja on paljude uuemate arvutite puhul arvutisse või klaviatuuri sisse ehitatud, vastasel juhul küsi arvutipoest või oma pangakontorist, vaata ID-tarkvara poolt toetatud kaardilugejate nimekirja;
    • ID-kaardi tarkvara paigalda aadressilt https://installer.id.ee/ ning kontrolli, et sul oleks alati tarkvara uusim versioon;
    • kehtivaid sertifikaate, kuid Alates 1. jaanuarist 2016 ei ole ID-kaardi sertifikaatide uuendamine võimalik. Sertifikaatide kehtivust on võimalik kontrollida ID-kaardi haldusvahendis*. Juhendi, kuidas haldusvahendit avada, leiad siit.
      Kui sinu ID-kaart veel kehtib, aga kaardi sertifikaadid on aegunud/peatatud/tühistatud, siis soovitame sul pöörduda Politsei- ja Piirivalveameti poole kontaktidel.
      * ID-kaardi haldusvahend kuvab sertifikaate (k.a tühistatud ja peatatud) kehtiva ja kasutatavana, kui need ei ole ajalises mõttes aegunud.
      Reaalajas kontrolli, mis annab infot sertifikaatide staatuse kohta, saab ID-kaardi haldusvahendis teha kui vajutada  „Laadi pilt“. Aegunud, peatatud ja/või tühistatud sertifikaatide puhul öeldakse pärast PIN1-koodi sisestamist "ID-kaardi sertifikaat ei kehti".

    Enamikku ID-kaardiga elektrooniliselt sooritatavaid toiminguid saad teha ka Mobiil-ID abil.

  • Mida pean ma teadma kaardilugejatest?

    Kaardilugeja kasutuselevõtmine on lihtne, piisab USB pistiku ühendamisest arvutiga. Lauaarvutil leiad USB pesa tavaliselt korpuse esiküljelt, sülearvutil külje peal. Mõnel juhul on see ka klaviatuuri küljes.

    Enamasti arvuti tuvastab ise seadme tüübi ja paigaldab kaardilugejale sobivad draiverid. Kui ID-kaardi kasutamisel on siiski takistusi, võib põhjuseks olla see, et sinu poolt kasutatav ID-kaardi lugeja ei ole ametlikult ID-kaardi tarkvaras toetatud.

    Probleeme ei tohiks tekkida, kui kasutad Eestis enimmüüdud lugejaid, milleks on

    • Omnikey CardMan 1021 (USB) ja
    • SCM SCR 3310 (USB).

    Värskeima info toetatud kaardilugejate kohta leiad siit.

    Kui ilmneb, et sinu kaardilugeja ei ole toetatud kaardilugejate nimekirjas ja sinu ID-kaart korralikult tööle ei hakka, peaksid soetama endale ID-kaardi lugeja, mis on ametlikult toetatud lugejate nimekirjas.

    Sülearvutil võib olla juba sisseehitatud kaardilugeja. Vahel juhtub, et sisemist kaardilugejat ei toetata. Siis on kõige lihtsam ja kiirem lahendus välise kaardilugeja soetamine. Kui kavatsed hankida sisseehitatud kaardilugejaga sülearvuti, kontrolli kindlasti juba poes, kas Eesti ID-kaardi tarkvara toetab seda kaardilugejat.

  • Kuidas paigaldada ID-tarkvara Mac operatsioonisüsteemis?

    Mac OS X operatsioonisüsteemiga arvutis on ID-kaardi tarkvara veebikomponentide paigaldamine lihtne. Veebikomponente on tarvis e-teenustes allkirjastamiseks ja autenitmiseks. Paigaldamiseks ava veebibrauser ja mine lehele installer.id.ee. Seal tee keelevalik.

    Klõpsa avanenud lehel nupul „Jätka“, leht tuvastab automaatselt sinu arvuti operatsioonisüsteemi ning järgmisel lehel pakutakse sulle sobivaimat tarkvarapaketti allalaadimiseks. Jälgi juhiseid ekraanil ning paigaldusviisardis.

    Algab tarkvara paigaldamine ja viisard teavitab selle edukast lõpetamisest. Et tarkvara korralikult töötaks on, soovitatav teha arvutile taaskäivitus.
     

    Mac OS X kasutajate jaoks levitatakse Eesti ID-tarkvara läbi App Store.

  • Mida saan teha ID-kaardi haldusvahendis?

    ID-kaardi haldusvahend on ID-tarkvara osa, mis paigaldatakse sinu arvutisse koos ID-tarkvara paigalduspaketiga.

    ID-kaardi haldusvahendi abil saad kontrollida ID-kaardi töötamist ja sertifikaatide kehtivust, muuta ja lahti blokeerida PIN koode, muuta PUK koodi. Lisaks sellele on haldusvahendis võimalik uuendada sertifikaate, seadistada @eesti.ee e-posti aadressi ja vaadata Mobiil-ID sertifikaatide kehtivust. 

     

  • Soovin vahetada PIN-koode, kuidas seda teha?

    PIN-koodid saad koos ID-kaardiga või Mobiil-ID SIM-kaardiga.

    ID-kaardi PIN-koodi ümbriku seest/SIM-kaardi ümbriselt leiad kolm koodi:

    • PIN1-koodi abil saad tõendada isikut e-teenustesse sisselogimisel
    • PIN2-koodi abil saad anda digitaalallkirja
    • PUK-koodi abil saad lukustunud PIN-koode avada

    Kui oled PIN-koodid unustanud või PIN-koodide ümbriku kaotanud ning kardad, et keegi teine teab sinu PIN- ja PUK-koode ja võib neid ära kasutada, saad uued ID-kaardi PIN-koodid pangakontorist või Politsei- ja Piirivalveameti Kodakondsus ja migratsioonibüroo teeninduspunktist. Mobiil-ID PIN-koodide osas saab aidata mobiilsideoperaator.

    PIN-koodid ei aegu, kuid neid on võimalik ID-kaardi haldusvahendis või telefonis Mobiil-ID menüüs muuta nii sageli kui soovid. Koode muutes pead sisestama ühe korra kehtiva koodi ja kaks korda uue. PIN1 peab olema 4 – 12 numbrit, PIN2 peab olema 5 – 12 numbrit ja PUK peab olema 8 – 12 numbrit. Sealjuures peab uus kood erinema vanast ja koosnema ainult numbritest.

    PIN1 ja PIN2 koode saad muuta ID-kaardi haldusvahendi alumises osas olevate nuppude abil.

    Vastavalt soovile klõpsa nupule “Muuda PIN1” või “Muuda PIN2”, koodi muutmine on mõlemal juhul analoogne. Sarnaselt toimub ka PUK-koodi vahetus, milleks pead klõpsama ID-kaardi haldusvahendis vasakus menüüs olevat nuppu “PUK kood” ning seal omakorda “Muuda PUK”.

    Sisesta üks kord kehtiv PIN-kood ja kaks korda uus kood. Jälgi ekraanile kuvatavaid teateid ja lõpuks pead nägema kinnitust, et PIN-kood on edukalt vahetatud.

    Kui oled PIN-koodid unustanud, saad neid muuta PUK-koodiga. Sellekohane võimalus on PIN-koodi vahetamise akna vasakus alumises nurgas (link nimega Muuda PIN kood PUK koodi abil) ning protsess on analoogne eelpoolkirjeldatuga. Jälgi sulle ekraanil kuvatavaid juhiseid.

  • Minu ID-kaardi PIN-kood on blokeeritud, kuidas saan selle lahti blokeerida?

    Kui sisestad PIN-koodi kolm korda valesti, blokeeritakse sinu isikutuvastamise või allkirjastamise sertifikaadi kasutamine. Seejärel ei ole selle ID-kaardiga enam võimalik elektrooniliselt isikut tuvastada või digitaalallkirja anda. Blokeeringu saad tühistada PUK-koodiga. PIN1 ja PIN2 lahtiblokeerimine toimub ühte moodi. Uue PIN-koodi sisestamisel on erinevus uute koodide pikkusele esitatavates nõuetes.

    Kui PIN-kood on blokeeritud, näed ID-kaardi haldusvahendis vastavat teadet ja blokeeritud sertifikaadi andmeid. Klõpsa nuppu „Tühista blokeering” ning jälgi juhiseid ekraanil:

    • Avaneb vastava PIN-koodi blokeeringu tühistamise aken.
    • Sisesta PUK-kood.
    • Sisesta kaks korda uus PIN-kood. PIN-koodid peavad koosnema ainult numbritest. PIN1 peab olema 4 – 12 numbrit, PIN2 5 – 12 numbrit.
    • Kui kõik õnnestus, näed sellekohast infot. Vastasel juhul jälgi veateateid ekraanil, kuni koodivahetus õnnestub.

    Ka PUK-kood blokeeritakse, kui see on kolm korda valesti sisestatud. PUK-koodi ei ole võimalik ise avada, selleks pead pöörduma oma kaardiga Politsei- ja Piirivalveameti Kodakondsus- ja migratsioonibüroo teenindusse või panka, kust saad uue PIN-ümbriku. Seda tuleb teha ka siis, kui vana PIN-ümbrik on ära kadunud ja kõik koodid ununenud.

  • Minu ID-kaardi sertifikaadid on aegunud, kuidas saan neid uuendada?

    Alates 1. jaanuarist 2016 ei ole ID-kaardi sertifikaatide uuendamine võimalik.

    Sertifikaatide kehtivust on võimalik kontrollida ID-kaardi haldusvahendis*.
    Juhendi, kuidas haldusvahendit avada, leiad siit.

    Kui sinu ID-kaart veel kehtib, aga kaardi sertifikaadid on aegunud/peatatud/tühistatud, siis soovitame sul pöörduda Politsei- ja Piirivalveameti poole kontaktidel.

    * ID-kaardi haldusvahend kuvab sertifikaate (k.a tühistatud ja peatatud) kehtiva ja kasutatavana, kui need ei ole ajalises mõttes aegunud.
    Reaalajas kontrolli, mis annab infot sertifikaatide staatuse kohta, saab ID-kaardi haldusvahendis teha kui vajutada  „Laadi pilt“. Aegunud, peatatud ja/või tühistatud sertifikaatide puhul öeldakse pärast PIN1-koodi sisestamist "ID-kaardi sertifikaat ei kehti".

  • Sain digiallkirjastatud faili, kuidas saan kontrollida allkirja kehtivust ja näha allkirjastatud faile?

    Kui saad digitaalselt allkirjastatud dokumendi (faili .ddoc formaadis), on mitu võimalust allkirja verifitseerimiseks ehk kehtivuse kontrollimiseks. Kõige lihtsam viis on selle avamine DigiDoc3 kliendi abil, kus saad nii dokumentide sisuga tutvuda kui ka allkirju kontrollida ning vajadusel allkirja lisada.

    DigiDoc3 klient programm paigaldatakse sinu arvutisse koos ID-tarkvara paigalduspaketiga. ID-kaardi tarkvara saab allalaadida veebilehelt installer.id.ee.

    Kui sul puudub võimalus ID-kaardi tarkvara kasutada, piisab digiallkirja kehtivuse kontrollimiseks ka internetiühendusega arvutist. Sama saab soovitada näiteks välismaalastele, kellel ei ole Eesti ID-kaarti, kuid kellele soovid edastada digiallkirjaga dokumente.

    Mine veebilehele digidoccheck.sk.ee ning laadi vastavalt juhistele üles digitaalselt allkirjastatud dokument.


    Klõpsa “Salvesta” ning veebileht kuvab sulle digiallkirjastatud faili sisu. Klõpsates disketi ikoonile ülemises akna osas on sul võimalik digiallkirjastatud konteineri sisu alla laadida. Akna alumises osas näed infot digiallkirjade kehtivuse kohta.

    ID-kaardi või Mobiil-ID olemasolul saad sellel veebilehel lisada ka oma digiallkirja.

    Turvalisuse huvides saad dokumendile ligi seni, kuni sama veebilehitseja aken on avatud. Pärast veebilehitseja sulgemist dokument kustutatakse.

    Samuti on võimalik digiallkirja kehtivust kontrollida riigiportaali eesti.ee menüüs "Minu dokumendid", kuid sinna sisse logimiseks on vaja ID-kaarti või Mobiil-ID-d.

  • Milleks on kasulik Mobiil-ID vormis digitaalne isikutunnistus?

    Mobiil-ID on lihtne ja mugav viis mobiiltelefoni abil elektrooniliselt oma isikut tõendada ning digiallkirju anda. Mobiil-ID on sarnaselt digi-ID-kaardiga digitaalne isikutunnistus, mis antakse välja isikut tõendavate dokumentide seaduse alusel.

    Mobiil-ID puhul on sinu mobiiltelefoni SIM-kaart koos sellega seotud sertifikaatidega e- keskkonnas samasugune dokument nagu ID-kaart või digi-ID. Andmevahetus sinu mobiiltelefoni ja e-teenuse keskkonna vahel toimub üle turvaliselt krüpteeritud ühenduse.

    Mobiil-ID kasutamiseks sobivad kõik tänapäevased mobiiltelefonid. Sinu mobiiltelefon asendab arvutiga ühendatud ID-kaardi lugejat ning on kasutatav kõikjal maailmas, kus on mobiililevi.

    Mobiil-ID teenuse kasutamiseks sõlmi esmalt leping oma mobiilsideoperaatori juures ning aktiveeri seejärel Mobiil-ID sertifikaadid Politsei- ja Piirivalveameti veebilehel. Mobiil-ID aktiveerimiseks on vajalik ID-kaardi elektrooniline kasutamine.  

  • Milleks on kasulik digi-ID ehk digitaalne isikutunnistus?

    Digi-ID on paralleelselt ID-kaardiga elektrooniliselt kasutatav kiipkaart. Sellega saad elektroonilises keskkonnas oma isikut tuvastada ja anda digiallkirja täpselt nagu ID-kaardi või Mobiil-ID'ga.

    Juhul, kui su ID-kaart on kadunud, varastatud või muutunud kasutamiskõlbmatuks ja sul on olemas kehtiv digi-ID, võib seda elektroonilises keskkonnas kasutada kaotatud, varastatud või kasutamiskõlbmatuks muutunud ID-kaardi asemel.

    Digi-ID-d kasutamiseks on vajalik tavapärane ID-kaardi tarkvara, mille saab allalaadida http://installer.id.ee veebilehelt.

    Digi-ID kaardil ei ole sinu fotot ning seda ei saa kasutada isikut tõendava dokumendina. Seetõttu ei asenda digi-ID ka ID-kaarti, mis on kohustuslik isikuttõendav dokument.

    Digi-ID saab taotleda koos ID-kaardiga või ootetööna Kodakondsus- ja migratsioonibüroode teenindustest ka siis, kui ID-kaart on kadunud, varastatud või kahjustatud.

  • Kuidas saan siseneda e-teenusesse ID-kaardiga?

    ID-kaart on e-maailmas sinu kõige kindlam isikutunnistus. Sellele on riik andnud oma garantii, et inimene on tõepoolest see, kellena esineb. Tänu sellele on ID-kaardi kasutamine turvalisim viis e-teenuste kasutamiseks ja aitab tagada, et isegi kui pahalastel on õnnestunud sinu arvuti viirusega nakatada, ei õnnestu neil kasutada sinu PIN-koodidega turvatud e-identiteeti.

    • Sisesta ID-kaart kaardilugejasse ja ava soovitud e-teenuse leht. ID-kaardiga sisenemise võimalus on tavaliselt tähistatud logoga või ka tekstiga “Sisene ID-kaardiga”.

    • Vali ID-kaardiga sisenemine. Nüüd avaneb uus aken. Selles kontrolli, kas kirjas on sinu nimi ja õige sertifikaat. Kui jah, siis klõpsa „OK“. Kui ei, sulge brauseri aken.
    • Veendu, et sinult küsitakse isiku tuvastamiseks kindlasti PIN1 koodi ja sisesta see ilmunud aknasse.

    Pärast PIN-koodi sisestamist saad alustada soovitud teenuse kasutamist. 

    Kui lõpetad teenuse kasutamise, vajuta kindlasti "Väljun" nuppu ja sulge veebilehitseja aken.

    Riigiportaal eesti.ee on mugav ja turvaline internetikeskkond, mis pakub usaldusväärset informatsiooni, enam kui 200 avalikku e-teenust ja 2500 ametiasutuse kontaktandmeid.

  • Kuidas saan siseneda e-teenusesse Mobiil-ID'ga?

    Mobiil-ID kasutamine võimaldab sul vabaneda ID-kaardi lugeja kaasaskandmisest ja ühest juhtmest laual. Mobiiltelefon on tavaliselt ikka kaasas ning tänu sellele on sul internetiühenduse olemasolul alati ligipääs vajalikele e-teenustele isegi siis, kui ID-kaarti või selle lugejat parasjagu käepärast pole.

    Mobiil-ID kasutamiseks tuleb sul sõlmida leping oma mobiilioperaatori juures ja aktiveerida teenuse kasutamine Politsei- ja Piirivalveameti veebilehel www.politsei.ee.

    • Mine soovitud e-teenuse veebilehele. Mobiil-ID-ga sisenemise võimalus on tavaliselt märgitud vastava logoga või tekstiga “Sisene Mobiil-ID-ga”.

    • E-teenusesse sisenemiseks sisesta oma isikukood, mobiiltelefoni number või e-teenuse kasutajatunnus (sõltub teenusest).
    • E-teenus kuvab arvutiekraanil kontrollkoodi, sama kood ilmub ka sinu mobiiltelefoni ekraanile.

    •  Veendu, et teenuse nimi ja kuvatavad koodid on õiged ning kinnita seda telefonis.
    • Veendu, et mobiiltelefon küsib isikutuvastuseks PIN1-koodi ja sisesta see.

    Pärast PIN-koodi sisestamist saad alustada soovitud e-teenuse kasutamist.

  • Kuidas saan digiallkirjastada e-teenuses ID-kaardiga?

    Internetis juhtub teinekord nagu päriseluski seda, et peame oma otsust allkirjaga kinnitama. Tavaelus kirjutame lihtsalt alla ning võib-olla peame näitama pildiga dokumenti, millel on ka meie allkirjanäidis. Veebis allkirjastamine on tänu ID-kaardile sama mugav ning meie e-allkiri isegi võltsimiskindlam.

    • Kui jõuad e-teenuse veebilehel tehingu kinnitamiseni, vali „Allkirjastan“. Sellele nupule vajutamine algatab tegevuse, mis on õiguslikus mõttes võrdne paberile käsitsi allkirja andmisega. Veendu, et kõik andmed on korrektsed ja oled algatanud tehingu, mida soovisid. Pärast allkirjastamist saad digitaalse allkirjaga dokumendi soovi korral veebis alla laadida.

    • Kontrolli, kas avanevas aknas on kirjas sinu nimi. Kui ei, klõpsa all paremas nurgas „Katkesta“. Juhul, kui arvutit on kasutanud mitu inimest, võib avanenud aknas olla kuvatud ka mitu erinevat nime. Sel juhul vali enda nimi ja klõpsa all paremas nurgas „Vali“ ning edasi järgi dialoogiaknakestes ilmuvaid juhiseid ja sisesta PIN2 kood.

    Dokument on nüüd digitaalselt allkirjastatud. PIN2-koodi kasutades antud digiallkiri on võrdväärne sinu paberil antud allkirjaga.

  • Kuidas saan anda e-teenuses digiallkirja Mobiil-ID'ga?

    Internetis juhtub teinekord nagu päriseluski seda, et peame oma otsust allkirjaga kinnitama. Tavaelus kirjutame lihtsalt alla ning võib-olla peame näitama pildiga dokumenti, millel on ka meie allkirjanäidis. Veebis allkirjastamine on tänu Mobiil-ID-le sama mugav ning meie e-allkiri isegi võltsimiskindlam. Kui jõuad veebis tehingu kinnitamiseni, vali „Allkirjastan“.

    Teenuselehele ja sinu mobiiltelefoni ekraanile ilmuvad kontrollkoodid. Kontrolli, et telefonis olev kood kattuks arvuti ekraanil olevaga ja teenuse nimi kattuks e-teenusega, mida oled kasutamas.

    Kui kontrollkoodid kattuvad, vajuta mobiiltelefonil „OK“ ja sisesta nõutud PIN2 kood.

    Dokument on nüüd digitaalselt allkirjastatud. PIN2 koodi kasutades antud digiallkiri on võrdväärne sinu paberil antud allkirjaga.

  • Kuidas saan allkirjastada ID-kaardiga DigiDoc3 klient programmis?

    DigiDoc3 klient on tänuväärt abimees siis, kui on vaja mõnele digitaalselt juba allkirjastatud dokumendile lisada ka oma allkiri või saata kellelegi oma digiallkirjaga dokumente. Nii allkirjastatud ja saadetud dokument on võrreldav tavapostiga teele pandud allkirjastatud paberdokumendiga.

    Kontrolli, kas sinu arvutis on ID-kaardi tarkvara olemas. Tavaliselt on installeeritud ID-tarkvaraga arvutis töölaual ID-kaardi haldusvahendi, DigiDoc3 kliendi ja DigiDoc krüpto ikoonid. Kui vajalikku ID-tarkvara ei ole, paigalda see aadressilt installer.id.ee.

    Kui leiad oma arvuti töölaualt DigiDoc3 klient ikooni, siis käivita tarkvara tehes topeltklõpsu ikoonil.

    1. Kui ID-kaarti pole lugejas, ilmub sellekohane hoiatus. Sisesta ID-kaart lugejasse, kui kõik on korrektne, loetakse kaardilt andmed ja kuvatakse need arvuti ekraanil. Seejärel vali „Ma tahan: Allkirjastada dokumenti“.


    Kui allkirjastad esmakordselt DigiDoc3 kliendis või ei ole seadetes määranud, et hoiatust ei kuvataks, näed hoiatust, mis teavitab allkirjastamisega kaasnevatest õiguslikest kohustustest.

    2. Avanevas faililisamise aknas saad valida, millise faili soovid allkirjastada. Järgmisena avaneb failisalvestusdialoog. Anna loodavale ümbrikfailile nimi ja määra salvestamise asukoht. Kindlasti kontrolli, et allkirjastad just need failid, mida soovid.

    3. Kui tahad, võid sisestada enda andmed: roll, resolutsioon ja asukoht. Kui sinu andmed on eelnevalt salvestatud, võid need asendada uutega. Rolli, resolutsiooni ja asukoha lisamine on vabatahtlik lisavõimalus, need lahtrid võib julgelt ka tühjaks jätta.

    4. Kinnita oma otsust digiallkirjastada dokument, vajutades nuppu „Allkirjastan“. Pärast seda küsib DigiDoc3 klient PIN2 koodi, mis siis ongi sinu digitaalallkiri.

    5. Kui allkirjastamine õnnestub, näed informatsiooni antud allkirja kohta. Ümbrikus olev dokument on nüüd õiguslikus mõttes kinnitatud sama tugevalt kui paberil oleva allkirjaga.

    6. Sulge ümbrik, vajutades nuppu „Sulge“. Ümbrik salvestatakse kõvakettale sinu valitud kohta ja allkirjastatud ümbriku sisu enam muuta ei saa. Kui soovid seda siiski teha, pead esmalt allkirja eemaldama. Allkirjastatud ümbrikule on võimalik ka teistel inimestel oma allkirju lisada.

    7. Parempoolses kastis olev tekst märgibki digiallkirja. Allkirjastatud dokumendil on laiend .ddoc, mis märgib Eestis digitaalselt allkirjastatud dokumenti. Kui avad allkirjastatud dokumendi, siis sellele kirjalikult ei ole allkirja ilmunud ja seda ei ole võimalik koos allkirjaga välja trükkida. See ongi tavalise allkirja ning digiallkirja vahe: üks on paberil, teine arvutis.

    8. Kellegi teise allkirjastatud dokumendile allkirja lisamiseks vajuta klahvile „Lisa allkiri“ ning edasi käitu sarnaselt eelkirjeldatule.

  • Kuidas saan digiallkirjastada Mobiil-ID'ga DigiDoc3 klient programmis?

    DigiDoc3 klient on tänuväärt abimees siis, kui on vaja mõnele digitaalselt juba allkirjastatud dokumendile lisada ka oma allkiri või saata kellelegi oma digiallkirjaga dokumente. Nii allkirjastatud ja saadetud dokument on võrreldav tavapostiga teele pandud allkirjastatud paberdokumendiga.

    1. Käivita DigiDoc3 klient. DigiDoc3 klient programm paigaldatakse sinu arvutisse koos ID-tarkvara paigalduspaketiga.

    2. Avanevas aknas vali „Kasuta Mobiil-ID“, sisesta oma telefoninumber ja isikukood ning vajuta „Ma tahan: Allkirjastada dokumenti“.

    3. Avanevas faililisamise aknas lisa allkirjastatavad failid. Järgmisena avaneb failisalvestusdialoog. Anna loodavale ümbrikfailile nimi ja määra salvestamise asukoht.

    5. Kui oled seadetes määranud, et ümbrikfaili nime ei küsitaks ja salvestuskataloogis ei ole varem samanimelist ümbrikfaili, siis failisalvestusdialoogi ei teki. Selle asemel avaneb kohe allkirjaümbrik koos valitud failidega.

    6. Avaneb ümbrik, milles näed ümbrikusolevate dokumentide nimekirja. Ümbrikusse saad enne allkirjastamist soovi korral dokumente lisada või neid sealt eemaldada. Kindlasti kontrolli, et allkirjastad just need failid, mida soovid.

    7. Lisaks võid sisestada enda andmed: roll, resolutsioon ja asukoht. Kui sinu andmed on eelnevalt salvestatud, võid need asendada uutega. Rolli, resolutsiooni ja asukoha lisamine on vabatahtlik lisavõimalus, need lahtrid võib julgelt ka tühjaks jätta.

    8. Kinnita oma otsust digiallkirjastada dokument klõpsates „Allkirjastan“.


    9. Arvutiekraanile ilmub teade, et mobiiltelefonile on saadetud päring ja telefoni ekraanile ilmub teade, et käib Mobiil-ID-ga allkirjastamine. Veendu, et kontrollkood arvutis ja telefonis kattuvad. Kui jah, vajuta telefonis „OK“ ning sisesta küsitud PIN2 kood.

    10. Kui allkirjastamine õnnestub, näed digitaalselt allkirjastatud ümbrikus olevaid faile ning informatsiooni antud allkirjade kohta. Ümbrikus olevad failid on nüüd õiguslikus mõttes kinnitatud sama tugevalt kui paberil oleva allkirjaga.

    11. Parempoolses kastis olev tekst märgibki digiallkirja. Allkirjastatud dokumendil on laiend .ddoc, mis märgib Eestis digitaalselt allkirjastatud dokumenti. Kui avad allkirjastatud dokumendi, siis sellele kirjalikult ei ole allkirja ilmunud. See ongi tavalise allkirja ning digiallkirja vahe: üks on paberil, teine arvutis.

    12. Sulge ümbrik, vajutades nuppu „Sulge“. Ümbrik salvestatakse kõvakettale ja allkirjastatud ümbriku sisu enam muuta ei saa, küll aga saad lisada ja eemaldada allkirju. Pärast allkirja eemaldamist on võimalik ka ümbriku sisu muuta ning uuesti allkirjastada.

  • Mis on DigiDoc3 krüpto ning kuidas seda avada Windowsis, Mac OS X-is ja Linuxis

    DigiDoc3 krüpto on ID-tarkvara osa, mis paigaldatakse sinu arvutisse koos ID-tarkvara paigalduspaketiga.

    DigiDoc3 krüpto on lihtsaim võimalus ükskõik millist faili (dokument, programm, tabelarvutus vms) lühiajaliselt krüpteerida ehk muuta loetamatuks kõigile, välja arvatud krüpteerimisel määratud kasutajad. ID-kaardi abil DigiDoc3 krüptoga krüpteerides on materjalid seega korralikult kaitstud. Krüpteerimisel luuakse turvaümbriku fail laiendiga .cdoc ning ka selle dokumendi lugemiseks (dekrüpteerimiseks) kasutatakse DigiDoc3 krüpto tarkvara.

    NB! Alates ID-kaardi tarkvara versioonist 3.8 käivitub Krüpto kõigis operatsioonisüsteemides DigoDoc3 kliendist, kui valid "Ma tahan: Avada DigiDoc3 krüpto programmi" 

    Dekrüpteerimise alustamiseks piisab ka sellest, kui teed failihalduris .cdoc formaadis failil hiirega topeltklõpsu.

    NB! Oluline on meeles pidada, et salastatud info läheb kaotsi, kui krüpteerimise adressaadi ID-kaarti ei saa kasutada dekrüpteerimiseks (näiteks on ID-kaart kadunud või ID-kaardi sertifikaadid on aegunud). Selle probleemi vältimiseks on kaks head teed: hoida infot ka mujal lahtiselt, krüpteerimata, või krüpteerida info piisava arvuga adressaatidele, kaasa arvatud iseendale..

    Krüpteerimise kohta vaata ka juhendvideot.

  • Kuidas saan krüpteerida dokumente nende turvaliseks edastamiseks?

    Dokumendi krüpteerimine DigiDoc3 krüptoga on kõige kindlam ja turvalisem viis andmete ettevalmistamiseks e-postiga turvaliselt edastamiseks. Tänu sellele võid olla kindel, et failid jõuavad kohale tervelt ning kui nad peaksid kogemata valele adressaadile jõudma, ei õnnestu sellel infole ligi pääseda. Krüpteerimisel saad alati määrata, kellel on õigus andmeid näha ning ühelgi teisel isikul pole see võimalik.

     Dokumendi krüpteerimiseks käitu järgmiselt: 

    1. Ava DigiDoc3 krüpto. Juhised krüpto avamiseks leiad siit.
    2. Kontrolli, et ID-kaart oleks lugejas ja arvutiga ühendatud ning veendu, et tarkvara kuvab sinu isikuandmeid.
    3. Klõpsa „Ma tahan: Krüpteerida faile“ ja edasi järgi dialoogiaknas ilmuvaid juhiseid dokumentide lisamiseks turvaümbrikusse.
    4. Turvaümbriku vasakpoolses lahtris näed selle sisu, paremale saad lisada adressaate. Klõpsa lingile „Lisa adressaat“.
    5. Isikukoodi järgi otsides lisa inimesed kellele tahad dokumenti jagada. Lisa kindlasti kaardilt ka enda sertifikaat, et saaksid edaspidi dokumendi lahti. Klõpsa „Sulge“
    6. Nüüd on peavaates näha krüpteeritavad dokumendid ja adressaadid. Kontrolli veelkord, et kõik on olemas. Kui oled selles veendunud, klõpsa „Krüpteeri“.
    7. Dokument on krüpteeritud. Edaspidi saavad faili avada ainult need, kes on adressaatide hulgas. DigiDoc3 krüptost lahkumiseks klõpsa „Sulge“
  • Sain krüpteeritud dokumendi, kuidas saan seda lahti krüpteerida?

    Krüpteeritud faili tunned ära selle järgi, et see on laiendiga .cdoc. Krüpteeritud dokument on turvaliselt salastatud ning seda saavad avada ainult adressaadid, kelle ID-kaardi või Digi-ID sertifikaatidele on fail krüpteeritud. Mobiil-ID ei ole võimalik kasutatada krüpteerimiseks.

    Faili lahti krüpteerimiseks peab olema lugejas ID-kaart või Digi-ID, millele fail on krüpteeritud. Kui Dekrüpteeri nupp on mitteaktiivne, siis ei ole õige kaart lugejas või ei suudeta kaardilt andmeid lugeda. 

    Dokumendi lahti krüpteerimiseks tee failil topeltklõps. Avaneb DigiDoc3 krüpto, kui see on sinu arvutis olemas. Kui tarkvara ei leita, paigalda see http://installer.id.ee lehelt.

    Krüpteeringu mahavõtmiseks on sul vaja teada PIN1 koodi.

    Klõpsa turvaümbriku aknas „Dekrüpteeri“ ja järgi edasi dialoogiaknas ilmuvaid juhiseid. Dekrüpteeritud dokumendid salvesta kindlasti oma arvutis soovitud kohta, et need vajadusel üles leiaksid.

    NB! Lahti krüpteerimisel luuakse konteineri sisust koopia ajutisse TEMP (%TMP%, Windowsis tavaliselt Windows->temp) kataloogi.

    Seega näiteks paroolide või muu informatsiooni edastamisel ja lahti krüpterimisel tuleb alati arvesse võtta, et nendest jääb arvuti kõvakettale koopia failist, mis on kaitstud vaid arvuti ligipääsu piirangutega.  Vajadusel tuleks need failid siis ajutisest kataloogist ära kustutada.  

  • Mida saan teha Riigiportaalis eesti.ee?

    Riigiportaal eesti.ee pakub kodanikule, ettevõtjale ning ametnikule usaldusväärset infot, kontaktandmeid ja e-teenuseid ühtses turvalises keskkonnas. Portaali on koondatud enam kui 200 e-teenust, 400 artiklit ja 2500 kontakti. Igal tööpäeval külastab seda umbes 10 000 inimest.

    Portaalis saab kodanik:

    • kasutada erinevate riigiasutuste e-teenuseid, näiteks vaadata juhilubade kehtivust ja isiklikke sõidukeid, esitada peretoetuse ja vanemahüvitise taotlusi, vaadata enda andmeid rahvastikuregistrist, tellida elektrooniline valijakaart jms.
    • kasutada erilahendusi, näiteks suunata @eesti.ee meiliaadress oma tegelikule meiliaadressile, luua lingimärkmik ehk isiklik menüü sagedamini kasutatavatest linkidest, digiallkirjastada dokumente jms.
    • leida vajalikku informatsiooni igapäevaste asjaajamiste korraldamiseks riigiga, näiteks kuidas registreerida lapse sünd, taotleda dokumente või alustada ettevõtlust.

    Ettevõtja leiab riigiportaalist tegutsemiseks vajalikku infot, näiteks maksusüsteemi, raamatupidamise, töötajate Haigekassas arvelevõtmise või vajalike lubade kohta.

    Ametnikul on eesti.ee vahendusel võimalik leida tööks vajalikku infot ja pakkuda teenuseid valdkondades, kus praegu peab klient veel paberite täitmiseks kohale minema.

    Portaali populaarseimad teenused on elukohateate ja vanemahüvitise taotluse edastamine, oma andmete kontroll riiklikest registritest, politsei e-teenused ning Euroopa ravikindlustuskaardi taotlemine.

  • Kuidas saan kasutada @eesti.ee e-posti aadressi?

    Kõik ID-kaardi omanikud saavad koos kaardiga ka ametliku e-posti aadressi isikukood@eesti.ee ja eesnimi.perekonnanimi@eesti.ee.

    @eesti.ee aadress on mõeldud riigiasutuste ja inimese vaheliseks ametlikuks suhtlemiseks. Riigiasutused võivad saata sinna ametlikke teateid ja sulle vajalikku teavet. Loomulikult võid seda aadressi kasutada ka igapäevaseks suhtlemiseks.

    @eesti.ee aadressiga on seotud server, mis suunab sinu @eesti.ee aadressile tulnud kirjad ümber mõnele meiliaadressile, mida oled harjunud kasutama. See võib olla näiteks hot.ee, mail.ee, gmail.com aadress või ka sinu töökoha aadress, kui tööandja nõustub isiklike kirjade töömeilile saatmisega. Info kindlaks kohalejõudmiseks võid @eesti.ee aadressi suunata mitmele aadressile.

    Oma @eesti.ee aadressi seadistamiseks pöördu veebiaadressile www.eesti.ee ja logi ID-kaardi või Mobiil-ID-ga sisse. Rohelisel ribal näed linki „Minu asjad“. Sellele klõpsates avaneb lehekülg, mille vasakpoolses menüütulbas on link „E-post“. Sellele klõpsates pääsed leheküljele, kus on e-posti kasutamise tingimused, millega pead nõustuma. Kui vajutad nupule „Loo konto“, suunatakse sind e-posti seadistamise leheküljele.

    Seadistamise leheküljel tuleb sisestada meiliaadress, millele soovid oma @eesti.ee aadressi suunata. Kui soovid lisada rohkem kui ühe aadressi, siis klõpsa nupule „Lisa“. Kui rohkem aadresse lisada ei soovi, siis vajuta nupule „Salvesta“. Lisaks saad valida, kas soovid kasutada rämpspostifiltrit, rämpsposti kustutada või rämpsposti märgistada, kuid kirja siiski edasi saata.
    Kui oled lisanud kõik meiliaadressid, kuhu soovid oma @eesti.ee aadressi suunata, vajuta nupule „Salvesta“. Seejärel saadetakse riigiportaalist lisatud meiliaadressidele kinnituskiri. Järgi saadetud kirjas olevaid juhiseid ning klõpsa lingil, mis aktiveerib edasisuunamisaadressi. Kui suunamine õnnestub, tuleb sellekohane teade nii riigiportaali eesti.ee ekraanile kui saad suunamisel määratud aadressile kirja.


KÜSI ABI

Kui sa ei leidnud oma küsimusele vastust, kirjuta meie meeskonnale.



  • Vaata juhendit
  • Hinda oma arvutikasutusoskust, et saaksime anda paremaid juhiseid

         

  • Kontroll ebaõnnestus

Kuidas saame artiklit parandada, et sellest rohkem abi oleks?
Saada Sulge