Soovid DigiDoc4 kliendis digiallkirja anda

Digiallkirja andmine on imelihtne!

Kõigepealt on sul vaja otsustada, millise vahendiga sa allkirja anda soovid: kas ID-kaardi, mobiil-ID või Smart-IDga.

Kui kasutad ID-kaarti, sisesta see kaardilugejasse, ühenda kaardilugeja arvutiga ja ava arvutis DigiDoc4 klient.

Kui kasutad mobiil-IDd või Smart-IDd, tee lihtsalt arvutis lahti DigiDoc4 klient.

  • ID-kaardiga digiallkirja andmine DigiDoc4 kliendis

    Vaata Peida

    Kui sulle on allkirjastamiseks saadetud juba kellegi teise poolt allkirjastatud dokument, salvesta see esmalt oma arvutisse! Seejärel tee lahti DigiDoc4 klient. Kui sinu ID-kaardi andmeid loetakse sisse korrektselt, oledki digiallkirjastamiseks valmis.

    Samm 1: ava DigiDoc4 kliendi menüüs „ALLKIRI“:

    Esmalt pead lisama failid, mida soovid allkirjastada. Saad seda teha, lohistades faile hiirega üle ekraani, või kõpsates nupul „... VÕI VALI FAIL KETTALT“.

    Leia arvutist õiged dokumendid, märgi need hiirega ning klõpsa siis Ava või OK nupul (Open).

    Üheaegselt saad allkirjastada ka mitu faili: vajadusel lisa faile allkirjastamisümbrikusse juurde, klõpsates „lisa veel faile“ lingil, mis ilmub nähtavale kohe pärast esimese faili lisamist.

    Kõik üheaegselt allkirjastatavad failid lisatakse ühte „ümbrikusse“ ehk konteinerisse.

    • MacOS kasutajate käest küsib DigiDoc4 klient, millise nime soovid ümbrikule panna. Vali selge ja kirjeldav nimi, et leiaksid allkirjastatud dokumendid hiljem mugavalt üles!
    • Windowsi kasutaja ümbrikule eraldi nime lisama ei pea. Allkirjastatud ümbrik salvestatakse automaatselt samasse kohta, kust on pärit allkirjastatavad dokumendid. Soovi korral on võimalik seda muuta pärast failide lisamist, klõpsates DigiDoc4 kliendis ümbriku asukohaviite real nupule "Muuda".

    Pärast failide lisamist ilmub DigiDoc4 kliendi allkirjastamise ekraanile „ümbriku sisu“ koos kõikide allkirjastamist ootavate dokumentidega.

    Samm 2: rolli lisamine

    Kui kõik vajalikud failid ümbrikusse lisatud, oledki allkirjastamiseks valmis.

    Võid kohe klõpsata „Allkirjasta“ nupul või täiendada eelnevalt andmeid näiteks allkirjastaja rolli lisamisega.

    Selleks märgi „Seaded“ menüüvalikus linnuke vastavasse lahtrisse („Küsi rolli ja aadressi igal allkirjastamisel").

    Samm 3: allkirjasta failid

    Allkirjastamiseks klõpsa „ALLKIRJASTA ID-KAARDIGA“ nupul.

    Selle peale küsitakse sinu käest ID-kaardi PIN2-koodi. Sisesta PIN2.

    Kui allkirjastamine õnnestub, näed vastavat infot kohe ka DigiDoc4 kliendi ekraani peavaates:

    Hea teada: allkirjastada saad ka Windows Exploreri kaudu!

    • Windows 10 (64-bit):

    Dokumendile saad digitaalset allkirja anda ka Windows Exploreri kaudu: tee parem hiireklikk faili nime peal ning avanevas rippmenüüs vali „Allkirjasta digitaalselt“.

    • Windows 11:

    Kui Windows 11 kontekstimenüüst puudub valik "Allkirjasta digitaalselt", proovige valida selle loendi lõpus "Kuva rohkem suvandeid" või vajutage klahvikombinatsiooni Shift + F10.

    Digiallkirjastamisel pea meeles, et:

    • Allkirjastatud ümbriku sisu muuta ei saa! Lisada ja eemaldada saad ümbrikus olevaid allkirju.
    • Kui sul on sellegipoolest vaja faile muuta, tuleb sul luua uus ümbrik ning oma allkirjad uuesti anda.
    • Dokumentide turvaliseks edastamiseks, näiteks e-posti teel, tasub need krüpteerida.
    • Allkirjastatud dokumendiümbriku saad e-kirjale lisada tavapärase manusena (attachment). Faile saad edastada ka otse DigiDoc4 kaudu: selleks peab su arvutis olema seadistatud mõni e-posti programm (näiteks Microsoft Outlook vms).
    Peida
  • Mobiil-ID abil digiallkirja andmine DigiDoc4 kliendis

    Vaata Peida

    Kas sa teadsid, et saad mobiil-ID abil dokumente allkirjastada? Ning et mobiil-ID abil antud digiallkiri on juriidiliselt võrdne omakäelise allkirjaga?

    Digiallkirja andmiseks DigiDoc4 kliendis on sul kaks võimalust:

    Otsi allkirjastamist ootav dokument üles oma arvuti failihalduri kaudu ning tee dokumendi nimel parem hiireklõps. Kui avanevas menüüs on olemas link „Allkirjasta digitaalselt“ (DigiDoc4 vms märkega link), tee sellel klikk ning DigiDoc4 klienti allkirjastamisfunktsionaalsus avatakse sulle automaatselt.

    • Windows 10 (64-bit):

    Dokumendile saad digitaalset allkirja anda ka Windows Exploreri kaudu: tee parem hiireklikk faili nime peal ning avanevas rippmenüüs vali „Allkirjasta digitaalselt“.

    • Windows 11:

    Kui Windows 11 kontekstimenüüst puudub valik "Allkirjasta digitaalselt", proovige valida selle loendi lõpus "Kuva rohkem suvandeid" või vajutage klahvikombinatsiooni Shift + F10.

    Teine variant on ise DigiDoc4 klint lahti teha ning sealt paremal asuvast menüüst „Allkiri“ valikul klõpsata. Sulle pakutakse võimalust vajalikud dokumendid üle ekraani DigiDoc4 Klienti lohistada või need „... või vali fail kettalt“ nupul klikates lisada.

    Kui soovid, võid korraga allkirjastada ka mitu faili – selleks kliki „+ lisa veel faile“ lingil.

    Kõik üheaegselt allkirjastatavad dokumendid lisatakse ühte dokumendiümbrikusse.

    Vajadusel lisa Roll. Mida tähendab ja kuidas lisada allkirjastaja rolli?

    Enne allkirjastamist veendu, et oleksid lisanud kõik failid, mida soovid üheaegselt allkirjastada, ning klõpsa „Allkirjasta mobiil-IDga“ nupul.

    Nüüd küsib DigiDoc4 klient sinu käest telefoninumbrit ja isikukoodi. Sisesta need, veendu, et esitatud andmed oleks korrektsed, ja vajuta nupul „Allkirjasta“.

    Paari hetkega peaks nii DigiDoc4 klient ekraanile kui su telefoni sõnumitesse ilmuma kontrollkood.

    Kontrolli, kas DigiDoc4 kliendis ja mobiiliekraanil kuvatavad kontrollkoodid kattuvad. Kui kontrollkoodid on samad, vajuta mobiilis nupule Accept. Seejärel küsib telefon sinult mobiil-ID PIN2-koodi. Sisesta see ja vajuta OK/Send.

    Kui allkirjastamine õnnestub, näed peavaates digitaalselt allkirjastatud ümbrikus olevaid dokumente ning informatsiooni antud allkirjade kohta.

    NB! Allkirjastatud ümbriku sisu muuta ei saa, küll aga saad lisada ja eemaldada allkirju.

    Oma allkirja lisamine sulle saadetud juba allkirjastatud failile:

    • Salvesta e-mailiga saadud dokument oma arvutisse.
    • Ava allkirjastatud dokument DigiDoc4 kliendiga.
    • Lisa oma allkiri.
    Peida
  • Smart-IDga digiallkirjastamine DigiDoc4 kliendis

    Vaata Peida

    Kas teadsid, et sa saad Eesti riiklikku ID-tarkvara kasutades dokumente allkirjastada ka ilma mobiil-ID ja ID-kaardita, Smart-ID abil?

    Selleks on sul vaja:

    Smart-IDga digiallkirjastamine DigiDoc4 kliendis:

    Ava DigiDoc4 klient, kliki lahti vasakust menüüst „Allkiri“ tääb ja vali digiallkirjastamiseks failid nagu tavapäraselt. Kui oled dokumendiümbriku allkirjastamiseks valmis, klõpsa ekraani all paremas nurgas asuval väikese kolmnurgaga nupul. Avaneb loetelu sulle hetkel kasutatavatest allkirjastamisvahenditest.

    Vali sealt Smart-ID ning järgi arvutiekraanil olevaid juhiseid. Oluline on tähele panna, et allkirjastamiseks tuleb sul sisestada oma isikukood ning Smart-ID app nutiseadmes küsib sinult enne PIN2-koodi sisestamist õige kontrollkoodi valimist!

    Nutiseadme ekraanile tuleb lisaturvalisuse tagamiseks mitu kontrollkoodi, vali see mis vastab arvutiekraanil kuvatavale. Õige kontrollkoodi valimisel sisesta PIN2.

    Peida
  • Elektrooniliste allkirjade erinevad tasemed

    Vaata Peida

    Alates juulist 2016 hakkas kehtima Euroopa Liidu otsekohalduv rakendusakt, mis jõustab eIDAS-määruse. Sellest tulenevalt eristatakse neljal tasemel e-allkirju:

    1. tase – QES (Qualified Electronic Signature)
      E-allkirja kõrgeim tase, mis on võrdsustatud omakäelise allkirjaga ja mida nimetatakse Eestis ka digiallkirjaks. Allkiri vastab standardites kehtestatud tehnonõuetele. Kontrollitud on nii allkirja omaniku taust kui ka sertifikaadi väljaandja taust. Lisaks on allkiri antud sobivaks tunnistatud vahendi abil (Eestis on selleks ID-kaart, digi-ID, Mobiil-ID, kvalifitseeritud Smart-ID konto. Loe lähemalt digitaalsete dokumentide kohta).
    2. tase – AdES/QC – Täiustatud (Advanced)
      E-allkiri koos kvalifitseeritud sertifikaadiga (Qualified Certificate). Allkiri vastab standardites kehtestatud tehnonõuetele. Kontrollitud on nii allkirja omaniku taust kui ka sertifikaadi väljaandja taust.
    3. tase – AdES (Advanced Electronic Signature) – Allkiri vastab standardites kehtestatud tehnonõuetele, aga allkirja andmiseks kasutatud sertifikaadi omaniku taust ja sertifikaadi väljaandja taust ei pruugi olla teada.
    4. tase – Muud elektroonilised allkirjad – igasugused muud elektroonilisel kujul antud allkirjad, mis ei vasta kehtivatele standarditele.
    Peida