Kas sul ebaõnnetus ID-kaardi abil e-teenustesse sisenemine või allkirjastamine? Põhjuseid selleks võib olla mitmeid: käime need koos läbi ning kindlasti leiame lahenduse!
1: veendu, et su ID-kaart ja kaardilugeja töötavad korralikult
Kõigepealt veendu, et sinu arvutis oleks olemas värske versioon ID-kaardi kasutamiseks vajalikust tarkvarast ning et kaardilugeja töötaks. Selleks ava DigiDoc4 ning kontrolli, kas:
- DigiDoc4 ekraanile ilmuvad sinu nimi ja andmed
- DigiDoc4 annab sulle mõne hoiatuse või soovituse sertifikaatide, tarkvara vms uuendamiseks – kui jah, järgi ekraanil olevaid juhiseid!
Vajadusel loe, kuidas kontrollida, kas ID-kaart ja kaardilugeja töötavad korrektselt?
2: kontrolli, kas su veebilehitsejad on õigesti seadistatud
Üldjuhul peaks ID-kaardi kasutamine õnnestuma enamike veebilehitsejate ehk browserite vaikeseadetega. Kui tõrked tekivad ootamatult, st varem oled sama brauseri abil saanud e-teenuseid kasutada ja korraga enam mitte, on üldiselt põhjuseks aegunud tarkvara. Esimese asjana tasubki alati veenduda, et sul oleks olemas oma veebilehitseja kõige värskem versioon!
Seejärel kontrolli, kas kõik veebilehitseja seaded on ikka paigas.
NB! Kui ID-kaart ühe veebibrauseriga ei tööta, võid alati proovida kasutada mõnda teist!
-
Vaata Peida Samm 1: Luba automaatselt
Kui Google Chrome seda pakub, vajuta “Luba laiendus” ja kõik peaks töötama.
Samm 2: Ava „Laiendused“ (Extensions)
Vajuta Google Chrome paremas servas kolme punktiga ikoonile ning vali ‘Rohkem tööriistu → Laiendused‘ (More tools → Extensions).
Samm 3: Luba „Web eID“ plugina kasutus.
Avaneb uus vaheleht laiendustega, leia siit Web eID nimeline plugin ning lükka see sisse, veendu, et selle kasutamine on ‘Lubatud‘ (Enabled).
- Kui see plugin on olemas, ent staatuseks on midagi muud peale Lubatud/Enabled (näiteks Keelatud, Piiratud, Disabled vms), siis võta ühendust ID-abiga.
Samm 4: Chrome’st käsitsi eemaldatud Web eID laiendus.
Kui oled kogemata Web eiD laienduse käsitsi eemaldanud, siis on võimalik see käsitsi paigaldada Chrome’i veebipoest.
-
Vaata Peida Samm 1: Halda laiendusi (Add-ons)
Saad seda teha, klõpsates kõigepealt parema hiire nupuga Mozilla Firefox paremas servas asuval ID logol ning valides avanenud menüüst “Halda laiendust“
Samm 2: ava Mozilla Firefox lisade halduris laiendused
Lisade halduri vasakpoolses menüüs on puzzle-tüki ikooniga valik „Laiendused“ (Extensions). Klõpsa sellel ning näete avanenud vaates ID-ikooniga laiendusi PKCS11 loader ja Web eID.
Samm 3: luba laienduste kasutamine.
Kontrolli, et PKCS11 loader ja Web eID laiendused ei oleks “Keelatud“välja lülitatud. Vajadusel saad laiendused lubada, vajutades paremal pool olevale nupule.
Kui laiendused olid sisse lülitatud, võid proovida laiendused välja lülitada, brauser taaskäivitada ja siis need uuesti lubada.
Samm 4: kontrolli ID-kaardi töötamist brauseris.
Pärast seda, kui oled lubanud Web eID ning PKCS11 loader laienduste kasutamise, tee oma veebilehitsejale restart: kõik peaks töötama!
Kui sul on endiselt probleeme ID-kaardi kasutamisega Firefoxis, tee brauseriseadistused uuesti lahti – ainult et nüüd kõigepealt keela nii PKCS11 loader kui Web eID laienduste kasutamine (Disable), tee brauserile restart, luba need laiendused uuesti (Enable) ning seejärel tee arvutile restart nii, et ID-kaardi lugeja on arvutiga kogu aeg ühendatud ja ID-kaart on lugejas sees. Kui arvuti on uuesti käima läinud, ava esimese programmina DigiDoc4 ning kontrolli, et kaardi andmed loetakse sisse korrektselt. Seejärel proovi uuesti ID-kaarti Firefox brauseris kasutada.
-
Vaata Peida NB! Kõige uuema ID-tarkvara ja vajalikud veebikomponendid saad salvestada ja paigaldada Paigalda ID-tarkvara lehelt.
Samm 1: ava Safari sätted (Preferences)
Ava Safari veebibrauseris menüü „Safari“ ja vali sealt „Preferences…“.
Samm 2: ava Extensions tab
Sulle avatakse laienduste aken – otsi sealt horisontaalsest ülemisest menüüst puzzle-ikooniga menüülink „Extensions“ ning klõpsa sellel. Seejärel kontrolli, et vasakmenüüs oleks linnuke valiku „Web eID“ (iD-ikooniga link) ees.
Samm 3: kontrolli, kas kõik töötab
Pärast seda, kui oled Web eID plugina kasutuse lubanud, peaks ID-kaardi kasutamine Safaris töötama. Vajadusel tee oma arvutile restart ja proovi uuesti.
Kui ID-kaart aga endiselt tööle ei hakka, kontrolli, et DigiDoc4 loeks sinu ID-kaardi andmed korrektselt sisse – ehk on asi kaardis või kaardilugejas. Samuti võid alati kasutada mõnda teist veebibrauserit (näiteks Firefox) või võtta ühendust ID-abiga.
-
Vaata Peida Samm 1: Luba automaatselt
Kui Microsoft Edge seda pakub, vajuta “Lülita laiendus sisse” ja kõik peaks töötama.
Samm 2: Ava „Laiendused“ (Extensions)
Vajuta Microsoft Edge paremas servas kolme punktiga ikoonile ning vali ‘Laiendused‘ (Extensions).
Samm 3: Luba „Web eID“ plugina kasutus
Avaneb uus aken laiendustega, leia siit Web eID nimeline plugin ning vajuta tema kõrval kolmele punktile, ning vali “Halda laiendust“
Kui see plugin on olemas, ent staatuseks on midagi muud peale Lubatud/Enabled (näiteks Keelatud, Piiratud, Disabled vms), võta ühendust ID-abiga.
Samm 4: Kontrolli, kas ID-kaardi kasutamine on nüüd võimalik.
Muudatuse jõustumiseks sulge Microsoft Edge brauser (kõik aknad, kui sul oli mitu lahti!) , ava siis Edge uuesti ja proovi uuesti allkirjastada sama toimingut, mis enne ebaõnnestus.
Juhul, kui vajalikud Microsoft Edge laiendused on sinu arvutis olemas ning Web eID on lubatud, aga sa ei saa endiselt Microsoft Edges ID-kaardiga e-teenuseid tarbida, proovi Microsoft Edge brauserit uuendada ja kasuta seni ID-kaarti nõudvateks tegevusteks mõnda teist veebilehitsejat, näiteks Mozilla Firefox’i.
3. Ehk segab ID-kaardi kasutamist mõni muu tarkvara?
Kas DigiDoc4 loeb ID-kaardi andmed sisse korrektselt, kuid e-teenuseid ei õnnestu ikkagi kasutada? Näiteks ei küsita sinult e-teenustesse sisenemisel PIN1 koodi ega sertifikaati? Või PIN-koodi küll küsitakse, ent e-teenustesse sisenemisel saad vaid „autentimine ebaõnnestus“ tüüpi veateate?
Võimalik, et selle tõrke taga on mõni kolmandate osapoolte tarkvara. Enamasti võib ID-kaardi kasutamist segada turvatarkvara vale seadistus või mõni reklaam- või pahavara, mille olemasolust ei pruugi sa isegi teadlik olla.
Ava oma arvutis juhtpaneel või start-menüüst programmide (Programs, Applications vms) loetelu ning kontroll, kas sinu arvutisse on paigaldatud mõni selline tarkvara, mida peaks täiendavalt seadistama või deinstalleerima.
-
Vaata Peida Vahel juhtub, et ID-kaardi kasutamist segab hoopis mõni teine sinu arvutisse paigaldatud tarkvara. Enamasti on selleks mõni turvatarkvara, mis mõeldud viirusetõrjeks vms.
Juhised levinumate turvatarkvarade seadistamiseks:
Samuti võib juhtuda, et ID-kaardi kaardi kasutamist segab mõni reklaami- või pahavara, mis võib sinu arvutisse olla sattunud ka sinu teadmata.
Kontrolli, ega sinu arvutis ei ole ID-kaardi tööd segavat reklaami- või pahavara.
Levinumad segajad on:
- Superfish Inc. VisualDiscovery (Lenovo arvutid)
- Web Companion
- AdFender
- BitDefender Free
4. Mida ma veel teha saaksin?
Juhul, kui su arvuti ekraanile ilmub veateateid, loe need alati rahulikult ja mõttega läbi: nii leiad kõige kiiremini üles vajalikud juhised tõrke eemaldamiseks!
Kui probleemide taga on värskelt selgunud turvariski ilmnemine, leiad vajaliku info id.ee uudiste sektsioonist.
Kindlasti võid alati abi saamiseks pöörduda meie ID-abiliini poole: kiirete küsimuste korral helista, ent täpsete ja lihtsalt järgitavate kirjalike juhiste saamiseks soovitame alati kasutada pigem „Teavita meid probleemist“ vormi. Ära unusta vormile diagnostikafaili lisamast! Vajalikud juhised diagnostikafaili salvestamiseks leiad vormi juurest.