Praktilised näpunäited ja juhised

Euroopa Liit Euroopa Regionaalarengu Fond - Eesti tuleviku heaksAlljärgnev materjal võtab lühidalt kokku kõik hädavajaliku ID-kaardi ja Mobiil-ID kasutamiseks.

Juhendite koostamine on teostatud Euroopa Liidu struktuurifondide programmist "Infoühiskonna teadlikkuse tõstmine”.

 

  • Mida vajan ID-kaardi elektrooniliseks kasutamiseks?

    ID-kaart on elektrooniliselt kasutades sinu võti paljude e-teenuste juurde. Nagu pangateller või politseiametnik tuvastavad sind ID-kaardi, passi või juhiloa alusel, on elektroonilisel kasutamisel ID-kaart koos oma sertifikaatide ja PIN-koodidega see, mis tõestab, et sina oled sina. ID-kaardi puhul on selle garantii andjaks Eesti riik, mistõttu on võimalik ID-kaardiga teha ülekandeid internetipangas, ajada asju riigiametitega ja sooritada palju muid toiminguid.

    ID-kaardi elektrooniliseks kasutamiseks on vaja:

    • ID-kaarti või digi-ID'd taotle Politsei- ja Piirivalveameti Kodakondsus- ja migratsioonibüroode teenindustest. ID-kaardi taotlus on võimalik saata ka postiga või elektronkirjaga. Digi-ID on paralleelselt ID-kaardiga elektrooniliselt kasutatav kiipkaart, mille võib taotleda koos ID-kaardiga;
    • PIN-koode väljastatakse koos ID-kaardiga. Kui PIN-koodi ümbrik on kadunud, väljastatakse uus ID-kaardi järelteenindust pakkuvast Swedbanki või SEB pangakontorist või Politsei- ja Piirivalveameti teenindusest;
    • internetiühendusega arvutit;
    • kaardilugeja on paljude uuemate arvutite puhul arvutisse või klaviatuuri sisse ehitatud, vastasel juhul küsi arvutipoest või oma pangakontorist, vaata ID-tarkvara poolt toetatud kaardilugejate nimekirja;
    • ID-kaardi tarkvara paigalda aadressilt https://installer.id.ee/ ning kontrolli, et sul oleks alati tarkvara uusim versioon;
    • kehtivaid sertifikaate, kuid Alates 1. jaanuarist 2016 ei ole ID-kaardi sertifikaatide uuendamine võimalik. Sertifikaatide kehtivust on võimalik kontrollida DigiDoc4 kliendis*. Juhendi, kuidas haldusvahendit avada, leiad siit.
      Kui sinu ID-kaart veel kehtib, aga kaardi sertifikaadid on aegunud/peatatud/tühistatud, siis soovitame sul pöörduda Politsei- ja Piirivalveameti poole kontaktidel.
      * DigiDoc4 klient kuvab sertifikaate (k.a tühistatud ja peatatud) kehtiva ja kasutatavana, kui need ei ole ajalises mõttes aegunud.
      Reaalajas kontrolli, mis annab infot sertifikaatide staatuse kohta, saab DigiDoc4 kliendis teha kui vajutada  „Laadi pilt“. Aegunud, peatatud ja/või tühistatud sertifikaatide puhul öeldakse pärast PIN1-koodi sisestamist "ID-kaardi sertifikaat ei kehti".

    Enamikku ID-kaardiga elektrooniliselt sooritatavaid toiminguid saad teha ka Mobiil-ID abil.

  • Mida pean ma teadma kaardilugejatest?

    Kaardilugeja kasutuselevõtmine on lihtne, piisab USB pistiku ühendamisest arvutiga. Lauaarvutil leiad USB pesa tavaliselt korpuse esiküljelt, sülearvutil külje peal. Mõnel juhul on see ka klaviatuuri küljes.

    Enamasti arvuti tuvastab ise seadme tüübi ja paigaldab kaardilugejale sobivad draiverid. Kui ID-kaardi kasutamisel on siiski takistusi, võib põhjuseks olla see, et sinu poolt kasutatav ID-kaardi lugeja ei ole ametlikult ID-kaardi tarkvaras toetatud.

    Probleeme ei tohiks tekkida, kui kasutad Eestis enimmüüdud lugejaid, milleks on

    • Omnikey CardMan 1021 (USB) ja
    • SCM SCR 3310 (USB).

    Värskeima info toetatud kaardilugejate kohta leiad siit.

    Kui ilmneb, et sinu kaardilugeja ei ole toetatud kaardilugejate nimekirjas ja sinu ID-kaart korralikult tööle ei hakka, peaksid soetama endale ID-kaardi lugeja, mis on ametlikult toetatud lugejate nimekirjas.

    Sülearvutil võib olla juba sisseehitatud kaardilugeja. Vahel juhtub, et sisemist kaardilugejat ei toetata. Siis on kõige lihtsam ja kiirem lahendus välise kaardilugeja soetamine. Kui kavatsed hankida sisseehitatud kaardilugejaga sülearvuti, kontrolli kindlasti juba poes, kas Eesti ID-kaardi tarkvara toetab seda kaardilugejat.

  • Kuidas paigaldada ID-tarkvara Mac operatsioonisüsteemis?

    Mac OS X operatsioonisüsteemiga arvutis on ID-kaardi tarkvara veebikomponentide paigaldamine lihtne. Veebikomponente on tarvis e-teenustes allkirjastamiseks ja autenitimiseks. Paigaldamiseks ava veebibrauser ja mine lehele installer.id.ee. Leht tuvastab automaatselt sinu arvuti operatsioonisüsteemi ning järgmisel lehel pakutakse sulle sobivaimat tarkvarapaketti allalaadimiseks. Jälgi juhiseid ekraanil ning paigaldusviisardis.

    Algab tarkvara paigaldamine ja viisard teavitab selle edukast lõpetamisest. Et tarkvara korralikult töötaks on, soovitatav teha arvutile taaskäivitus.
     

    Mac OS X kasutajate jaoks levitatakse Eesti ID-tarkvara läbi App Store.

  • Soovin vahetada PIN-koode, kuidas seda teha?

    PIN1, PIN2 ja PUK koodide muutmiseks käitu järgmiselt:

    • Ava DigiDoc4 klient
    • Sisesta ID-kaart kaardilugejasse ja vali menüüst "Minu eID"
    • Oota kuni ID-kaardi andmed on välja loetud.

    • Kuigi PIN1, PIN2 ja PUK koodi muutmine on põhimõtteliselt ühesugune, siis võiks meeles pidada järgmist:

     Koodidele lubatud pikkused on erinevad:

    • PIN1 peab olema 4 – 12 - numbriline
    • PIN2 peab olema 5 – 12 - numbriline
    • PUK peab olema 8 – 12 - numbriline

    Uus kood peab erinema vanast koodist, koosnema ainult numbritest ning ei tohi osaliselt ega täielikult kattuda sinu isikukoodiga.

    • PIN1 ehk Isikutuvastamise sertifikaat vali "MUUDA PIN1"

    • Kui kood on edukalt vahetatud, näed sellekohast teadet. 
    • PIN2 ehk Allkirjastamise sertifikaat vali "MUUDA PIN2"

    • Kui kood on edukalt vahetatud, näed sellekohast teadet. 
    • PUK kood vali "MUUDA PUK"

    • Kui kood on edukalt vahetatud, näed sellekohast teadet. 

    NB! PIN-koode saad muuta ka siis, kui oled vanad PIN-koodid unustanud. Sel juhul saad PIN-koode muuta PUK-koodiga.

    • Ava Digidoc4 klient
    • Sisesta ID-kaart kaardilugejasse ja vali menüüst "Minu eID"
    • Oota kuni ID-kaardi andmed on välja loetud.
    • Vali "Unustasin PIN1 koodi?" või "Unustasin PIN2 koodi?"

    • Sisesta PUK kood ja kaks korda uus PIN1 või PIN2
    • Koodid vahetatakse ja näed kinnitust koodi muutmise kohta.
  • Minu ID-kaardi PIN-kood on blokeeritud, kuidas saan selle lahti blokeerida?

    Kui sisestad PIN1 või PIN2 koodi kolm korda valesti, siis sertifikaadi kasutamine blokeeritakse ning ID-kaadiga pole võimalik enam elektrooniliselt isikut tuvastada või digitaalallkirja anda. Blokeeringu saad tühistada PUK-koodiga.

     

    Kuigi PIN1 ja PIN2 (isikutuvastamise ja allkirjasertifikaadi) lahtiblokeerimine toimub sarnaselt, siis võiks meeles pidada järgmist:

     

    Koodidele lubatud pikkused on erinevad:

    • PIN1 peab olema 4 – 12 - numbriline
    • PIN2 peab olema 5 – 12 - numbriline

    Uus kood peab koosnema ainult numbritest ning ei tohi osaliselt ega täielikult kattuda sinu isikukoodiga.

     

    PIN koodide lahti blokeerimiseks käitu järgmiselt:

     

    • Ava DigiDoc4 klient (Windows: Start->All Programs->ID-kaart->DigiDoc4 klient). OSX ja Ubuntu kasutaja leiab juhised ID-kaardi haldusvahendi käivitamiseks siit
    • Sisesta ID-kaart kaardilugejasse ja oota kuni ID-kaardi andmed on välja loetud. 

    • Vajuta nuppu "TÜHISTA BLOKEERING". Avaneb vastava PIN-koodi blokeeringu tühistamise aken.

    • Sisesta PUK-kood.
    • Sisesta kaks korda uus PIN-kood.
    • Kui sisestasid PUK-koodi ja uued PIN-koodid õigesti, siis kood vahetatakse ja näed sellekohast teadet. Edaspidi kasuta uut PINi, mille just sisestasid.

    NB! Kui PUK-kood kolm korda valesti sisestada, läheb see samuti lukku. Siis sa ei saa ise enam kaarti avada, vaid pead pöörduma oma kaardiga teeninduspunkti, kust saad oma kaardi jaoks uue PIN-ümbriku. Seda tuleb teha ka siis, kui vana PIN-ümbrik on ära kadunud ja kõik koodid ununenud. Teeninduspunktide nimekirja leiad veebis aadressilt www.politsei.ee/et/asukohad/teenindused

  • Sain digiallkirjastatud faili, kuidas saan kontrollida allkirja kehtivust ja näha allkirjastatud faile?

    Kui saad digitaalselt allkirjastatud dokumendi (faili .bdoc formaadis), on mitu võimalust allkirja verifitseerimiseks ehk kehtivuse kontrollimiseks. Kõige lihtsam viis on selle avamine DigiDoc4 kliendi abil, kus saad nii dokumentide sisuga tutvuda kui ka allkirju kontrollida ning vajadusel allkirja lisada.

    DigiDoc4 klient programm paigaldatakse sinu arvutisse koos ID-tarkvara paigalduspaketiga. ID-kaardi tarkvara saab allalaadida veebilehelt installer.id.ee.

    Kui sul puudub võimalus ID-kaardi tarkvara kasutada, piisab digiallkirja kehtivuse kontrollimiseks ka internetiühendusega arvutist. Sama saab soovitada näiteks välismaalastele, kellel ei ole Eesti ID-kaarti, kuid kellele soovid edastada digiallkirjaga dokumente.

    Mine veebilehele digidoccheck.sk.ee ning laadi vastavalt juhistele üles digitaalselt allkirjastatud dokument.


    Klõpsa “Salvesta” ning veebileht kuvab sulle digiallkirjastatud faili sisu. Klõpsates disketi ikoonile ülemises akna osas on sul võimalik digiallkirjastatud konteineri sisu alla laadida. Akna alumises osas näed infot digiallkirjade kehtivuse kohta.

    ID-kaardi või Mobiil-ID olemasolul saad sellel veebilehel lisada ka oma digiallkirja.

    Turvalisuse huvides saad dokumendile ligi seni, kuni sama veebilehitseja aken on avatud. Pärast veebilehitseja sulgemist dokument kustutatakse.

    Samuti on võimalik digiallkirja kehtivust kontrollida riigiportaali eesti.ee menüüs "Minu dokumendid", kuid sinna sisse logimiseks on vaja ID-kaarti või Mobiil-ID-d.

  • Milleks on kasulik Mobiil-ID vormis digitaalne isikutunnistus?

    Mobiil-ID on lihtne ja mugav viis mobiiltelefoni abil elektrooniliselt oma isikut tõendada ning digiallkirju anda. Mobiil-ID on sarnaselt digi-ID-kaardiga digitaalne isikutunnistus, mis antakse välja isikut tõendavate dokumentide seaduse alusel.

    Mobiil-ID puhul on sinu mobiiltelefoni SIM-kaart koos sellega seotud sertifikaatidega e- keskkonnas samasugune dokument nagu ID-kaart või digi-ID. Andmevahetus sinu mobiiltelefoni ja e-teenuse keskkonna vahel toimub üle turvaliselt krüpteeritud ühenduse.

    Mobiil-ID kasutamiseks sobivad kõik tänapäevased mobiiltelefonid. Sinu mobiiltelefon asendab arvutiga ühendatud ID-kaardi lugejat ning on kasutatav kõikjal maailmas, kus on mobiililevi.

    Mobiil-ID teenuse kasutamiseks sõlmi esmalt leping oma mobiilsideoperaatori juures ning aktiveeri seejärel Mobiil-ID sertifikaadid Politsei- ja Piirivalveameti veebilehel. Mobiil-ID aktiveerimiseks on vajalik ID-kaardi elektrooniline kasutamine.  

  • Milleks on kasulik digi-ID ehk digitaalne isikutunnistus?

    Digi-ID on paralleelselt ID-kaardiga elektrooniliselt kasutatav kiipkaart. Sellega saad elektroonilises keskkonnas oma isikut tuvastada ja anda digiallkirja täpselt nagu ID-kaardi või Mobiil-ID'ga.

    Juhul, kui su ID-kaart on kadunud, varastatud või muutunud kasutamiskõlbmatuks ja sul on olemas kehtiv digi-ID, võib seda elektroonilises keskkonnas kasutada kaotatud, varastatud või kasutamiskõlbmatuks muutunud ID-kaardi asemel.

    Digi-ID-d kasutamiseks on vajalik tavapärane ID-kaardi tarkvara, mille saab allalaadida http://installer.id.ee veebilehelt.

    Digi-ID kaardil ei ole sinu fotot ning seda ei saa kasutada isikut tõendava dokumendina. Seetõttu ei asenda digi-ID ka ID-kaarti, mis on kohustuslik isikuttõendav dokument.

    Digi-ID saab taotleda koos ID-kaardiga või ootetööna Kodakondsus- ja migratsioonibüroode teenindustest ka siis, kui ID-kaart on kadunud, varastatud või kahjustatud.

  • Kuidas saan siseneda e-teenusesse ID-kaardiga?

    ID-kaart on e-maailmas sinu kõige kindlam isikutunnistus. Sellele on riik andnud oma garantii, et inimene on tõepoolest see, kellena esineb. Tänu sellele on ID-kaardi kasutamine turvalisim viis e-teenuste kasutamiseks ja aitab tagada, et isegi kui pahalastel on õnnestunud sinu arvuti viirusega nakatada, ei õnnestu neil kasutada sinu PIN-koodidega turvatud e-identiteeti.

    • Sisesta ID-kaart kaardilugejasse ja ava soovitud e-teenuse leht. ID-kaardiga sisenemise võimalus on tavaliselt tähistatud logoga või ka tekstiga “Sisene ID-kaardiga”.

    • Vali ID-kaardiga sisenemine. Nüüd avaneb uus aken. Selles kontrolli, kas kirjas on sinu nimi ja õige sertifikaat. Kui jah, siis klõpsa „OK“. Kui ei, sulge brauseri aken.
    • Veendu, et sinult küsitakse isiku tuvastamiseks kindlasti PIN1 koodi ja sisesta see ilmunud aknasse.

    Pärast PIN-koodi sisestamist saad alustada soovitud teenuse kasutamist. 

    Kui lõpetad teenuse kasutamise, vajuta kindlasti "Väljun" nuppu ja sulge veebilehitseja aken.

    Riigiportaal eesti.ee on mugav ja turvaline internetikeskkond, mis pakub usaldusväärset informatsiooni, enam kui 200 avalikku e-teenust ja 2500 ametiasutuse kontaktandmeid.

  • Kuidas saan siseneda e-teenusesse Mobiil-ID'ga?

    Mobiil-ID kasutamine võimaldab sul vabaneda ID-kaardi lugeja kaasaskandmisest ja ühest juhtmest laual. Mobiiltelefon on tavaliselt ikka kaasas ning tänu sellele on sul internetiühenduse olemasolul alati ligipääs vajalikele e-teenustele isegi siis, kui ID-kaarti või selle lugejat parasjagu käepärast pole.

    Mobiil-ID kasutamiseks tuleb sul sõlmida leping oma mobiilioperaatori juures ja aktiveerida teenuse kasutamine Politsei- ja Piirivalveameti veebilehel www.politsei.ee.

    • Mine soovitud e-teenuse veebilehele. Mobiil-ID-ga sisenemise võimalus on tavaliselt märgitud vastava logoga või tekstiga “Sisene Mobiil-ID-ga”.

    • E-teenusesse sisenemiseks sisesta oma isikukood, mobiiltelefoni number või e-teenuse kasutajatunnus (sõltub teenusest).
    • E-teenus kuvab arvutiekraanil kontrollkoodi, sama kood ilmub ka sinu mobiiltelefoni ekraanile.

    •  Veendu, et teenuse nimi ja kuvatavad koodid on õiged ning kinnita seda telefonis.
    • Veendu, et mobiiltelefon küsib isikutuvastuseks PIN1-koodi ja sisesta see.

    Pärast PIN-koodi sisestamist saad alustada soovitud e-teenuse kasutamist.

  • Kuidas saan digiallkirjastada e-teenuses ID-kaardiga?

    Internetis juhtub teinekord nagu päriseluski seda, et peame oma otsust allkirjaga kinnitama. Tavaelus kirjutame lihtsalt alla ning võib-olla peame näitama pildiga dokumenti, millel on ka meie allkirjanäidis. Veebis allkirjastamine on tänu ID-kaardile sama mugav ning meie e-allkiri isegi võltsimiskindlam.

    • Kui jõuad e-teenuse veebilehel tehingu kinnitamiseni, vali „Allkirjastan“. Sellele nupule vajutamine algatab tegevuse, mis on õiguslikus mõttes võrdne paberile käsitsi allkirja andmisega. Veendu, et kõik andmed on korrektsed ja oled algatanud tehingu, mida soovisid. Pärast allkirjastamist saad digitaalse allkirjaga dokumendi soovi korral veebis alla laadida.

    • Kontrolli, kas avanevas aknas on kirjas sinu nimi. Kui ei, klõpsa all paremas nurgas „Katkesta“. Juhul, kui arvutit on kasutanud mitu inimest, võib avanenud aknas olla kuvatud ka mitu erinevat nime. Sel juhul vali enda nimi ja klõpsa all paremas nurgas „Vali“ ning edasi järgi dialoogiaknakestes ilmuvaid juhiseid ja sisesta PIN2 kood.

    Dokument on nüüd digitaalselt allkirjastatud. PIN2-koodi kasutades antud digiallkiri on võrdväärne sinu paberil antud allkirjaga.

  • Kuidas saan anda e-teenuses digiallkirja Mobiil-ID'ga?

    Internetis juhtub teinekord nagu päriseluski seda, et peame oma otsust allkirjaga kinnitama. Tavaelus kirjutame lihtsalt alla ning võib-olla peame näitama pildiga dokumenti, millel on ka meie allkirjanäidis. Veebis allkirjastamine on tänu Mobiil-ID-le sama mugav ning meie e-allkiri isegi võltsimiskindlam. Kui jõuad veebis tehingu kinnitamiseni, vali „Allkirjastan“.

    Teenuselehele ja sinu mobiiltelefoni ekraanile ilmuvad kontrollkoodid. Kontrolli, et telefonis olev kood kattuks arvuti ekraanil olevaga ja teenuse nimi kattuks e-teenusega, mida oled kasutamas.

    Kui kontrollkoodid kattuvad, vajuta mobiiltelefonil „OK“ ja sisesta nõutud PIN2 kood.

    Dokument on nüüd digitaalselt allkirjastatud. PIN2 koodi kasutades antud digiallkiri on võrdväärne sinu paberil antud allkirjaga.

  • Kuidas saan allkirjastada ID-kaardiga DigiDoc4 klient programmis?
    • Dokumendi allkirjastamiseks on kaks võimalust: 
    • mine soovitud dokumendi või dokumentide peale ja vali hiire parema nupuga "Allkirjasta digitaalselt"

    • Teise võimalusena ava DigiDoc4 klient
    • Kontrolli, et ID-kaart oleks lugejas ja arvutiga ühendatud ning veendu, et tarkvara kuvab sinu isikuandmeid.
    • Vali menüü ALLKIRI

    • Tõsta allkirjastatavad failid avanenud aknasse, vajuta "... VÕI VALI FAIL KETTALT" või kasuta "+ LISA VEEL FAILE"
    • Vajadusel lisa Roll  Mida tähendab ja kuidas lisada allkirjastaja rolli?
    • Vali millega allkirjastada  ALLKIRJASTA ID-KAARDIGA või  ALLKIRJASTA MOBIIL-ID'ga
    • Nüüd on peavaaates näha allkirjastatavad dokumendid. Kui kõik on korras, klõpsa ALLKIRJASTA ID-KAARDIGA

    • Sisesta PIN2
    • Kui allkirjastamie õnnestub, näed peavaates digitaalselt allkirjastatud ümbrikus olevaid dokumente ning informatsiooni antud allkirjade kohta.

    NB! Allkirjastatud ümbriku sisu muuta ei saa, küll aga saad lisada ja eemaldada allkirju.

    Oma allkirja lisamine allkirjastatud failile:

    • Salvesta e-mailiga saadud dokument oma arvutisse
    • Ava allkirjastatud dokument
    • Lisa oma allkiri
  • Kuidas saan digiallkirjastada Mobiil-ID'ga DigiDoc4 klient programmis?

    Dokumendi allkirjastamiseks on kaks võimalust: 

    • Mine soovitud dokumendi või dokumentide peale ja vali hiire parema nupuga "Allkirjasta digitaalselt"

    • Teise võimalusena ava DigiDoc4 klient
    • Vali menüü ALLKIRI

    • Tõsta allkirjastatavad failid avanenud aknasse, vajuta "... VÕI VALI FAIL KETTALT" või kasuta "+ LISA VEEL FAILE"
    • Vajadusel lisa Roll  Mida tähendab ja kuidas lisada allkirjastaja rolli?
    • Vali millega allkirjastada  ALLKIRJASTA ID-KAARDIGA või  ALLKIRJASTA MOBIIL-ID'ga
    • Nüüd on peavaaates näha allkirjastatavad dokumendid. Kui kõik on korras, klõpsa ALLKIRJASTA MOBIIL-ID'ga

    • Küsitakse RIIGI KOODI JA TELEFONINUMBRIT ning ISIKUKOODI

     

    • Vajuta ALLKIRJASTA
    • Sisesta PIN2
    • Kui allkirjastamie õnnestub, näed peavaates digitaalselt allkirjastatud ümbrikus olevaid dokumente ning informatsiooni antud allkirjade kohta.

    NB! Allkirjastatud ümbriku sisu muuta ei saa, küll aga saad lisada ja eemaldada allkirju.

    Oma allkirja lisamine allkirjastatud failile:

    • Salvesta e-mailiga saadud dokument oma arvutisse
    • Ava allkirjastatud dokument
    • Lisa oma allkiri
  • Kuidas saan krüpteerida dokumente nende turvaliseks edastamiseks?

    Dokumendi krüpteerimiseks käitu järgmiselt: 

    • Ava DigiDoc4 klient
    • Kontrolli, et ID-kaart oleks lugejas ja arvutiga ühendatud ning veendu, et tarkvara kuvab sinu isikuandmeid.
    • Vali menüü KRÜPTO

    • Krüpteerimiseks lohista fail aknasse, ... VÕI VALI FAIL KETTALT 

    • + LISA VEEL FAILE saate faile lisada
    • + LISA ADESSAAT saate lisada inimese kes seda krüpteeritud dokumenti avada saavad. NB! vajalik on teada isikukoodi, asutust või registrikoodi.
    • Nüüd on peavaates näha krüpteeritavad dokumendid ja adressaadid. Kontrolli veelkord, et kõik on olemas. Kui oled selles veendunud, klõpsa KRÜPTEERI
    • Toimub krüpteerimine

    • Dokument on krüpteeritud. Edaspidi saavad faili avada ainult need, kes on adressaatide hulgas.
    • EDASTA E-MAILIGA saab saata faili adresaatidele.

    NB! Krüpteerimine on ette nähtud failide turvaliseks edastamisek ja ei ole mõeldud failide pikaajaliseks säilitamiseks.

    NB! Failid krüpteeritakse krüpteerimise hetkel kehivate sertifikaatidega.

     

     Näide krüpteerimisest:

  • Sain krüpteeritud dokumendi, kuidas saan seda lahti krüpteerida?

    Krüpteeritud faili tunned ära selle järgi, et see on laiendiga .cdoc. Krüpteeritud dokument on turvaliselt salastatud ning seda saavad avada ainult adressaadid, kelle ID-kaardi või Digi-ID sertifikaatidele on fail krüpteeritud. Mobiil-ID ei ole võimalik kasutatada krüpteerimiseks.

    Faili lahti krüpteerimiseks peab olema lugejas ID-kaart või Digi-ID, millele fail on krüpteeritud. Kui Dekrüpteeri nupp on mitteaktiivne, siis ei ole õige kaart lugejas või ei suudeta kaardilt andmeid lugeda. Dokumendi lahti krüpteerimiseks tee failil topeltklõps. Avaneb DigiDoc4 klient, kui see on sinu arvutis olemas. Kui tarkvara ei leita, paigalda see http://installer.id.ee lehelt.

    Krüpteeringu mahavõtmiseks on sul vaja teada PIN1 koodi.

    Klõpsa turvaümbriku aknas „Dekrüpteeri“ ja järgi edasi dialoogiaknas ilmuvaid juhiseid. Dekrüpteeritud dokumendid salvesta kindlasti oma arvutis soovitud kohta, et need vajadusel üles leiaksid.

    NB! Lahti krüpteerimisel luuakse konteineri sisust koopia ajutisse TEMP (%TMP%, Windowsis tavaliselt Windows->temp) kataloogi.

    Seega näiteks paroolide või muu informatsiooni edastamisel ja lahti krüpterimisel tuleb alati arvesse võtta, et nendest jääb arvuti kõvakettale koopia failist, mis on kaitstud vaid arvuti ligipääsu piirangutega. Vajadusel tuleks need failid siis ajutisest kataloogist ära kustutada.   

  • Mida saan teha Riigiportaalis eesti.ee?

    Riigiportaal eesti.ee pakub kodanikule, ettevõtjale ning ametnikule usaldusväärset infot, kontaktandmeid ja e-teenuseid ühtses turvalises keskkonnas. Portaali on koondatud enam kui 200 e-teenust, 400 artiklit ja 2500 kontakti. Igal tööpäeval külastab seda umbes 10 000 inimest.

    Portaalis saab kodanik:

    • kasutada erinevate riigiasutuste e-teenuseid, näiteks vaadata juhilubade kehtivust ja isiklikke sõidukeid, esitada peretoetuse ja vanemahüvitise taotlusi, vaadata enda andmeid rahvastikuregistrist, tellida elektrooniline valijakaart jms.
    • kasutada erilahendusi, näiteks suunata @eesti.ee meiliaadress oma tegelikule meiliaadressile, luua lingimärkmik ehk isiklik menüü sagedamini kasutatavatest linkidest, digiallkirjastada dokumente jms.
    • leida vajalikku informatsiooni igapäevaste asjaajamiste korraldamiseks riigiga, näiteks kuidas registreerida lapse sünd, taotleda dokumente või alustada ettevõtlust.

    Ettevõtja leiab riigiportaalist tegutsemiseks vajalikku infot, näiteks maksusüsteemi, raamatupidamise, töötajate Haigekassas arvelevõtmise või vajalike lubade kohta.

    Ametnikul on eesti.ee vahendusel võimalik leida tööks vajalikku infot ja pakkuda teenuseid valdkondades, kus praegu peab klient veel paberite täitmiseks kohale minema.

    Portaali populaarseimad teenused on elukohateate ja vanemahüvitise taotluse edastamine, oma andmete kontroll riiklikest registritest, politsei e-teenused ning Euroopa ravikindlustuskaardi taotlemine.

  • Kuidas saan kasutada @eesti.ee e-posti aadressi?

    Kõik ID-kaardi omanikud saavad koos kaardiga ka ametliku e-posti aadressi isikukood@eesti.ee ja eesnimi.perekonnanimi@eesti.ee.

    @eesti.ee aadress on mõeldud riigiasutuste ja inimese vaheliseks ametlikuks suhtlemiseks. Riigiasutused võivad saata sinna ametlikke teateid ja sulle vajalikku teavet. Loomulikult võid seda aadressi kasutada ka igapäevaseks suhtlemiseks.

    @eesti.ee aadressiga on seotud server, mis suunab sinu @eesti.ee aadressile tulnud kirjad ümber mõnele meiliaadressile, mida oled harjunud kasutama. See võib olla näiteks hot.ee, mail.ee, gmail.com aadress või ka sinu töökoha aadress, kui tööandja nõustub isiklike kirjade töömeilile saatmisega. Info kindlaks kohalejõudmiseks võid @eesti.ee aadressi suunata mitmele aadressile.

    Oma @eesti.ee aadressi seadistamiseks pöördu veebiaadressile www.eesti.ee ja logi ID-kaardi või Mobiil-ID-ga sisse. Rohelisel ribal näed linki „Minu asjad“. Sellele klõpsates avaneb lehekülg, mille vasakpoolses menüütulbas on link „E-post“. Sellele klõpsates pääsed leheküljele, kus on e-posti kasutamise tingimused, millega pead nõustuma. Kui vajutad nupule „Loo konto“, suunatakse sind e-posti seadistamise leheküljele.

    Seadistamise leheküljel tuleb sisestada meiliaadress, millele soovid oma @eesti.ee aadressi suunata. Kui soovid lisada rohkem kui ühe aadressi, siis klõpsa nupule „Lisa“. Kui rohkem aadresse lisada ei soovi, siis vajuta nupule „Salvesta“. Lisaks saad valida, kas soovid kasutada rämpspostifiltrit, rämpsposti kustutada või rämpsposti märgistada, kuid kirja siiski edasi saata.
    Kui oled lisanud kõik meiliaadressid, kuhu soovid oma @eesti.ee aadressi suunata, vajuta nupule „Salvesta“. Seejärel saadetakse riigiportaalist lisatud meiliaadressidele kinnituskiri. Järgi saadetud kirjas olevaid juhiseid ning klõpsa lingil, mis aktiveerib edasisuunamisaadressi. Kui suunamine õnnestub, tuleb sellekohane teade nii riigiportaali eesti.ee ekraanile kui saad suunamisel määratud aadressile kirja.


KÜSI ABI

Kui sa ei leidnud oma küsimusele vastust, kirjuta meie meeskonnale.



  • Vaata juhendit
  • Hinda oma arvutikasutusoskust, et saaksime anda paremaid juhiseid

         

  • Kontroll ebaõnnestus

Kuidas saame artiklit parandada, et sellest rohkem abi oleks?
Saada Sulge