ID-kaardi (Digi-ID ja e-Residendi Digi-ID) sertifikaatide uuendamine - korduma kippuvad küsimused

Miks on vaja sertifikaate uuendada?

30. augustil informeeris rahvusvaheline teadlaste grupp Riigi Infosüsteemi Ametit, et nad avastasid turvariski kiibis, mis on kasutusel ka Eestis alates 2014. aasta oktoobrist välja antud ID-kaartidel, elamisloakaartidel ja digi-ID-kaartidel. Turvarisk tekkis kiibi ja tarkvara koosmõjus. Kiipi muuta ei saa, kuid sertifikaatide ja kiibitarkvara uuendamisega saab kiibil olevat tarkvara kasutada nii, et see turvarisk ei avaldu.

  • KAS PEAN UUENDAMA / SAAN UUENDADA

    Järgnevad küsimused on selle kohta: kas kaarti on vaja uuendada või kas seda saab uuendada.

  • Kas minu ID-kaardi või digi-ID sertifikaadid vajavad uuendamist?

    Uuendamise vajadus puudutab järgmisi dokumente:

    • ID-kaart - väljastatud alates 16. oktoobrist 2014
    • Elamisloakaart - väljastatud alates 17. detsembrist 2014
    • Digi-ID - väljastatud alates 1. detsembrist 2014
    • E-residendi kaart - väljastatud alates 1. oktoobrist 2014
    • Diplomaatiline isikutunnistus

    Pead oma dokumendi sertifikaate uuendama juhul, kui kasutad seda elektrooniliselt. Vaata, kas sul on vaja kaarti uuendada?

    Soovi korral kontrolli üle, kas sinu dokumenti saab uuendada.

  • Mul on turvariskiga kaart. Kas peaksin selle praegu uuendama?

    Kui soovid seda kaarti edaspidi elektrooniliselt kasutada (siseneda e-teenustesse, anda digiallkirja), siis pead uuendama. Kui kasutad mobiil-ID-d või SmartID-d, ei pea sa kiirustama, küll aga juhul, kui lisaks ID-kaardile alternatiivset autentimisvahendit ei kasuta. Kaarti saab uuendada 31. märtsini 2018.

  • Kas peaksin ka oma lapse ID-kaardi uuendama?
    Oma alaealise lapse ID-kaarti tuleks uuendada siis, kui võib juhtuda, et ta soovib kaardi kehtivuse ajal hakata seda elektrooniliselt kasutama (nt e-kooli sisenemiseks või e-hääletamiseks). Kindlasti tuleks kaarti uuendada siis, kui laps juba kasutab seda elektrooniliselt.
     
    Alates 1. aprillist 2018 tühistatakse kõigi nende turvanõrkusest ohustatud kaartide sertifikaadid, mida pole selleks ajaks uuendatud. Pärast sertifikaatide tühistamist ei saa neid enam uuendada ning ID-kaarti ei ole võimalik elektrooniliselt kasutada.
     
    Kui jätta lapse kaart uuendamata ning ta soovib näiteks kahe aasta pärast hakata seda elektrooniliselt kasutama, siis tuleb PPA teenindusest taotleda uus kaart.
  • Kasutan ID-kaarti elektrooniliselt digiretseptiga määratud ravimite ostmiseks apteegis ja kaupluse kliendikaardina. Kas pean sertifikaate uuendama?

    Sertifikaate peab uuendama siis, kui kasutad oma ID-kaarti sellistes e-teenustes, mis nõuavad PIN1- või PIN2-koodi sisestamist. Apteegis ja kliendikaardina on küll vaja kaart lugerisse panna, kuid PIN-koode ei küsita. Seega kui Sa oma kaardi PIN-koode kunagi ei kasuta, siis ei ole vaja sertifikaate uuendada.

  • Minu kaart aegub kuu aja pärast, kas peaksin sertifikaate uuendama või taotlen uue kaardi?

    Kui kaart kuu aja pärast aegub, tasub PPA e-taotluskeskkonnas esitada elektrooniliselt uue kaardi taotlus. Sertifikaate on vaja uuendada siis, kui pead enne uue kaardi saamist kaarti e-teenustes või allkirjastamiseks kasutama ja sul ei ole selle jaoks mõnda teist vahendit (nt mobiil-IDd).

  • Kas kauguuendamise asemel tasuks kohe dokument välja vahetada?

    Sertifikaate on vaja uuendada üksnes siis, kui kasutad oma kaarti elektrooniliselt (ehk logid sisse e-teenustesse ja annad digiallkirja). Isikut tõendava dokumendina ja reisidokumendina kehtib ID-kaart kuni kaardile märgitud kehtivusaja lõpuni. 

    Kauguuendatud või PPAs uuendatud dokument on täpselt sama turvaline kui pärast 26. oktoobrit välja antud dokument, sest dokumentide toorikud ja võtmed on mõlemal juhul samad. Uut dokumenti on võimalik taotleda, ent kui kehtivusaja lõpuni on rohkem kui pool aastat, tuleb taotlejal endal selle eest tasuda riigilõiv. Garantii korras vahetatakse dokument välja ainult juhul, kui sertifikaatide uuendamine PPA teeninduses ebaõnnestub ja dokumendi kehtivusaja lõpuni on jäänud rohkem kui pool aastat. Garantii korras dokumendi välja vahetamisel antakse uus dokument sama kehtivusajaga, mis oli varasemal dokumendil. 
     
    Kui ID-kaart läheb uuendamise käigus katki ja garantii korras tehakse uus kaart, siis see toimub 30 päeva jooksul.
  • Kas peatatud sertifikaatidega ID-kaarti saab kauguuendada?

    Jah, saab.

  • Kas sertifikaate saab uuendada ka nendel kaartidel, millel sertifikaatide uuendamine lõppes 2017 juuli alguses?

    1. juulil lõppes sertifikaatide uuendamine ainult nende kaartide puhul, mis väljastati enne 2014. aasta oktoobri keskpaika. Nendel kaartidel on kasutusel varasem kiip, mida praegune turvarisk ei ohusta. Kauguuendada neid enam ei saa, sest varasemale kiibile ei mahu uuem tarkvara. Uuendada saab praegu ainult alates 16. oktoobrist 2014 väljastatud kaartide sertifikaate.

  • Tegin eelmisel korral kauguuenduse, aga see ebaõnnestus. Tarkvara soovitas politsei teenindusbüroosse minna, kuid seal jäi käimata. Kas mul on võimalik nüüd oma kaardi sertifikaate uuendada?

    Sellisel juhul tuleb minna Politsei- ja Piirivalveameti teenindusse. Kauguuendamine oma koduarvutist ei ole sellisel juhul enam võimalik.

  • Mul on eelmine sertifikaatide uuendamine veel tegemata. Kas uue uuendamisega saavad mõlemad mured korda ning saan ID-kaarti edaspidi ka Google Chrome’iga kasutada?

    Kui sinu dokument on välja antud enne 2014. aasta oktoobri keskpaika ja sa ei uuendanud oma sertifikaate 1. juuliks ära nagu vaja oli, siis seda kaarti enam uuendada ei saa. Vt täpsemalt küsimuse "Kas sertifikaate saab uuendada ka nendel kaartidel, millel sertifikaatide uuendamine lõppes 2017 juuli alguses" vastusest.

    Kõiki ülejäänud kaarte, mis on välja antud alates 2014 oktoobri keskpaigast, saab uuendada kuni 31. märtsini. 
     
    Pärast kauguuendamist saab kaarti kasutada ka Google Chrome’iga (v.a MACis – sel juhul tuleb oodata, kuni Chrome elliptkõveraid toetama hakkab. Vt ka vastust küsimusele „Mul on Mac, kuidas ma kauguuendada saan?“).
     
  • Mis juhtub, kui ma ei uuenda oma kaardi sertifikaate? / Mu kaardi sertifikaadid peatati. Mis nüüd saab?

    Ööl vastu 4. novembrit peatati turvanõrkusest ohustatud kaartide sertifikaadid ning neid kaarte ei saa enam e-teenustes ega digiallkirjastamiseks kasutada. Peatatud sertifikaate saab uuendada hiljemalt 31. märtsil 2018 ning seejärel saab kaarti elektrooniliselt kasutama hakata.

    Alates 1. aprillist 2018 tühistatakse kõigi nende turvanõrkusest ohustatud kaartide sertifikaadid, mida pole selleks ajaks uuendatud. Pärast sertifikaatide tühistamist ei saa neid enam uuendada ning ID-kaarti ei ole võimalik elektrooniliselt kasutada. Kui on vaja kasutada e-teenuseid või anda digiallkirja, siis tuleb PPA teenindusest taotleda uus kaart.

    Kui sa ei kasuta oma ID-kaarti elektrooniliselt: ei sisene e-teenustesse, ei anna digiallkirju ehk ei kasuta kunagi oma ID-kaardi PIN-koode, siis ei juhtu mitte midagi. Isikut tõendava dokumendina ja kliendikaardina jäävad kehtima ka uuendamata kaardid. Digiretsepti abil saab ravimit välja osta ka uuendamata kaardiga.
  • Sain teavituse, et minu sertifikaadid on peatatud, kuigi olen neid uuendanud. Kas minu ID-kaart ikka töötab?

    Kõigi turvariskiga ja uuendamata ID-kaartide sertifikaadid peatati ööl vastu 4. novembrit kell 00.00. Politsei- ja Piirivalveametil on seadusest tulenev kohustus teavitada inimesi, keda see otsus puudutab. Kuna sertifikaatide peatamine puudutas rohkem kui 700 000 ID-kaarti, ei jõudnud teavitus iga kaardiomanikuni samaaegselt. Kui said kirja sertifikaatide peatamise kohta, kuid oled pärast 3. novembrit enda ID-kaardi sertifikaate edukalt uuendanud, siis on kõik korras ja sa ei pea hakkama sertifikaate uuesti uuendama.

    Sertifikaatide peatamise teavituskirja said ka need inimesed, kelle e-posti aadressi kasutati mõne teise taotluse juures. Nt kui inimene kasutas enda e-posti aadressi lapse või eaka vanema taotluse juures. 

    Oma kaardi sertifikaatide kehtivust saad kontrollida ID-kaardi haldusvahendist. Kontrollimiseks peab olema ID-kaardi haldusvahend 3.12.9 või uuem.
     
    Kui paned kaardi lugerisse, siis uuendatud sertifikaatidega kaardi puhul näitavad haldusvahendi uuemad versioonid rohelist kirja "See kaart ei vaja uuendamist".
     
    Kui sellist kirja ei ole, siis kontrollimiseks võid klõpsata haldusvahendi allääres olevatele nuppudele „Vaata sertifikaati“. Vaata sealt, kas isikutuvastuse ja allkirjastamise sertifikaatide „Kehtiv alates“ kuupäev on see päev, mil kaarti uuendasid, ja lõppkuupäev sama ID-kaardi kehtivuse kuupäevaga.
  • UUENDAMINE

     Järgnevad küsimused on uuendamise protsessi kohta.

  • Millal ja kuidas saab sertifikaate uuendada?

    Sertifikaatide uuendamine toimub 31. märtsini 2018. Sertifikaate saab kauguuendada oma töö- või koduarvutis ID-kaardi haldusvahendis. Kui kauguuendamine ebaõnnestub või seda ei ole võimalik teha, saab dokumenti uuendada üksnes PPA teenindustes.

    Ööl vastu 4. novembrit peatati uuendamata kaartide sertifikaadid, see tähendab, et uuendamata ID-kaardiga ei saa siseneda e-teenustesse ega anda ka digiallkirja. Küll aga saab kaardi sertifikaate ID-kaardi haldusvahendiga uuendada ja pärast seda kaarti taas elektrooniliselt kasutada.

    NB! 1. aprillist kõik selleks ajaks uuendamata jäänud sertifikaadid tühistatakse. Kui hiljem tekib siiski vajadus ID-kaarti elektrooniliselt kasutada, tuleb taotleda uus ID-kaart.

    Alates 26. oktoobrist 2017 väljastatavatel kaartidel on uued sertifikaadid, mida ei ole vaja uuendada.

    Kuidas kauguuendada?

    1. Selleks, et uuendamisel ei tekiks tõrkeid, sulge arvutis kõik teised programmid ja aknad ning tegele üksnes sertifikaatide uuendamisega.
    2. Aseta kaart kaardilugejasse, ava ID-kaardi haldusvahend, vajuta nuppu „Uuenda“ ning järgi kuvatavaid juhiseid.
    3. Hoia oma ID-kaart kaardilugejas kogu uuendamise protsessi jooksul. Ära võta kaarti välja, kui uuendamine on pooleli, sest pärast katkestamist ei ole võimalik kaarti enda arvutis enam uuendada, vaid selleks tuleb minna PPA teenindusse
    4. Kui kauguuendamisel tekivad tõrked, võivad need olla seotud suure koormusega. 
    5. Kui uuendamise käigus tuleb veateade, võib kaardi välja võtta ja hiljem uuesti proovida. Kui uuendamise käigus on süsteem andnud juba korduvalt veateate ning uuendamine on ebaõnnestunud, saab sertifikaate uuendada Politsei- ja Piirivalveameti teeninduses.
  • Mida peab tegema enne sertifikaatide uuendamist?
    1. Vaata, kas sul on vaja kaarti uuendada? Soovi korral kontrolli, kas sinu dokumenti saab uuendada.
    2. Vaata ära uuendamise õppevideo.
    3. Laadi veebilehelt installer.id.ee alla ID-tarkvara uusim versioon (selle vajalikkusest annab sulle sinu enda arvuti märku) ning järgi etteantud juhiseid.
    4. Varu uuendamise ajaks endale paber ja kirjutusvahend, sest uuendamise käigus antakse sulle uued PIN-koodid ning vanad kaotavad kehtivuse.

    Kui sul on arvutis krüpteeritud faile (.cdoc laiendiga failid), siis dekrüpteeri need ja salvesta. Pärast sertifikaatide uuendamist varasemad krüpteeritud failid enam ei avane. Krüpteeritud failid on CDOC-laiendiga. Muudatus ei puuduta DDOC-, BDOC-, ASICE- ja ASICS-laiendiga faile.

  • Milliste operatsioonisüsteemidega kauguuendamine töötab?

    Kauguuendada saab järgmiste operatsioonisüsteemidega:

    • Windows 7 SP1, Windows 8.1, Windows 10;
    • Linuxi puhul Ubuntu 16.04 (LTS); 17.04;
    • Mac OS X El Capitan (10.11 Intel), Mac OS X Sierra (10.12), Mac OS X High Sierra (10.13)
  • Kas Windows XPga saab sertifikaate uuendada?

    Ei, Windows XP on aegunud tarkvara ning ID-kaardi tarkvara seda operatsioonisüsteemi enam ei toeta.

  • Mul on arvutis krüpteeritud dokumente. Kas mul on võimalik neid pärast sertifikaatide uuendamist dekrüpteerida?

    Kui sul on arvutis krüpteeritud faile, siis enne sertifikaatide uuendamist dekrüpteeri need ja salvesta. Pärast sertifikaatide uuendamist varasemad krüpteeritud failid enam ei avane, sest uute sertifikaatide väljastamisel genereeritakse uus salajane ja avalik võti. Samuti ei ole võimalik varasema sertifikaadiga krüpteeritud faile dekrüpteerida uue dokumendiga (ID-, elamisloakaart, digi-ID, e-residendi kaart, diplomaatiline isikutunnistus).

    Krüpteeritud failid on CDOC-laiendiga. Muudatus ei puuduta DDOC-, BDOC-, ASICE- ja ASICS-laiendiga faile.

  • Mul on Mac, kuidas ma kauguuendada saan?

    Mac OS Xi kasutajad saavad uusima ID-tarkvara versiooni Apple’i App Store’ist.

    Kauguuendamine toimib Macis samamoodi nagu teiste operatsioonisüsteemidega. Maci kasutajatel tekib kahjuks pärast kauguuendamist probleem ID-kaardiga e-teenuste kasutamisega, sest Safari ja Google Chrome ei toeta uut kasutuselevõetavat krüptoalgoritmi (EC – elliptkõverad). 

    Uus lahendus Maci kasutajate jaoks on loomisel, kuid ootab Google´i ja Apple´i poolt tehnilise võimekuse loomist. Pärast ID-kaardi uuendamist saab kaarti kasutada veebilehitsejaga Firefox. (Firefox 57 vajab täiendavaid seadistusi ID-kaardiga kasutamisel) 

    Maci kasutajad saavad kõiki e-teenuseid kasutada mobiil-ID abil, seega soovitame Maci kasutajatel võtta endale mobiil-ID. Dokumente saavad Maci kasutajad digiallkirjastada ka pärast kauguuendamist (allkirjastamistarkvara DigiDoc3 klient).

  • Mille järgi saan kindlaks teha, et sertifikaadid on edukalt uuendatud?

    Oma kaardi sertifikaatide kehtivust saad kontrollida ID-kaardi haldusvahendist. Kontrollimiseks peab olema ID-kaardi haldusvahend 3.12.9 või uuem. 

    Kui paned kaardi lugerisse, siis uuendatud sertifikaatidega kaardi puhul näitavad haldusvahendi uuemad versioonid rohelist kirja "See kaart ei vaja uuendamist".
     
    Kui sellist kirja ei ole, siis kontrollimiseks võid klõpsata haldusvahendi allääres olevatele nuppudele „Vaata sertifikaati“. Vaata sealt, kas isikutuvastuse ja allkirjastamise sertifikaatide „Kehtiv alates“ kuupäev on see päev, mil kaarti uuendasid, ja lõppkuupäev sama ID-kaardi kehtivuse kuupäevaga.
  • TÕRKED UUENDAMISEL

    Järgnevad küsimused on uuendamisel ilmnevate tõrgete ja veateadete kohta.

  • Mulle kuvati info, et uuendamine ebaõnnestus. Mida pean tegema?

    Kui uuendamise käigus tuleb ekraanile veateade, võib kaardi välja võtta ja hiljem uuesti proovida. Kui uuendamise käigus on süsteem juba korduvalt andnud veateate ning uuendamine on ebaõnnestunud, saab sertifikaate uuendada PPA teenindustes

    NB! Mõned arvutisisesed kaardilugejad ei võimalda hetkel uuendamist. Kui võimalik, siis proovi kaarti uuendada välise kaardilugejaga.

  • Proovisin oma sülearvutis arvutisisese kaardilugejaga ID-kaarti uuendada, aga arvuti näitas veateadet. Mis ma tegema pean?

    Mõned arvutisisesed kaardilugejad ei võimalda hetkel uuendamist. Kui võimalik, siis proovi kaarti uuendada välise kaardilugejaga.

    Kui uuendamine ebaõnnestus Lenovo sisemise kaardilugejaga, siis see viga on nüüd parandatud – laadi lehelt installer.id.ee alla uusim ID-kaardi tarkvara ja proovi uuesti.

  • Uuendasin ID-kaardi tarkvara ja selle käivitamisel saan vea "The program can't start because api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0.dll is missing from your computer". Mida teha?

    Loe täpsemalt sellest juhisest.

  • Saan veateateks „Connection is closed“. Mida see tähendab ja mida peab tegema?

    See tähendab, et uuendamine ei õnnestunud ja ühendus keskusega katkes. See võis juhtuda kas ülekoormusest, interneti kvaliteedist vms põhjusel. Sel juhul tuleb arvutile restart teha, sulgeda kõik ebavajalikud teised „aknad“ ja proovida uuesti.

  • Proovisin uuendada, uuendamise kastis on vasturääkiv info: 1) Ära eemalda kaarti lugejast; 2) Server on ülekoormatud, uuendamine ebaõnnestus. Kumba infot usaldada?

    Usalda teadet: Server on ülekoormatud, uuendamine ebaõnnestus. Kui näed, et midagi ei toimu üle 10 minuti ja arvuti annab vasturääkivaid juhiseid, katkesta uuendamine ning proovi mõne aja pärast uuesti. Kui said teate, et server on üle koormatud, tuleb mõne aja pärast uuesti proovida.

  • Sain uuendamise käigus uue PIN1-koodi ja seejärel veateate. Mida pean tegema?
    Kui said uuendamise käigus juba uue PIN1 koodi ja seejärel veateate, siis toimi järgmiselt:
    • Tee arvutile restart ja ava uuesti ID-kaardi haldusvahend.
    • Kui haldusvahend kuvab nuppu „Uuenda“, siis on sertifikaadid uuendamata ja saad jätkata. Sisesta uus PIN1-kood ja proovi uuesti uuendamist.
    • Kui haldusvahend ei kuva nuppu „Uuenda“, vaid kuvab teate „See kaart ei vaja uuendamist“, siis on sertifikaadid uuendatud. Proovi kaarti kasutada.
  • Viibin välismaal, kuid sertifikaatide uuendamine ebaõnnestus. Mida teha?

    Kui sertifikaatide uuendamine ebaõnnestus ja uuendamist ei saa uuesti alustada, siis kirjuta aadressile abi at id dot ee. Kirjale lisa kindlasti oma nimi, isikukood, dokumendi number ja e-posti aadress. Sinuga võetakse ühendust ning antakse edasised juhised.

  • Uuendasin haldusvahendi ja kaardi Macis. Uuenes. Kui panen kaardi Windowsi arvutisse, öeldakse endiselt, et kaart vajab uuendamist, kuigi sertifikaadid kaardil on nüüd uued.

    Ilmselt on Windowsi masinas ikka veel ID-kaardi haldusvahendi vana versioon, mis ei tunne ECC krüptograafiaga sertifikaate (EC – elliptkõverad). Uuenda ID-tarkvara ka Windowsiga arvutis.

  • TÕRKED KAARDI KASUTAMISEL

    Järgnevad küsimused on kaardi kasutamisel ilmnevate tõrgete kohta.

  • Ma ei saa enam oma ID-kaarti arvutis kasutada. Mis juhtus ja mida teha?

    Ööl vastu 4. novembrit peatati turvanõrkusest ohustatud kaartide sertifikaadid ning neid kaarte ei saa enam e-teenustes ega digiallkirjastamiseks kasutada. Peatatud sertifikaate saab uuendada hiljemalt 31. märtsil 2018 ning seejärel saab kaarti elektrooniliselt kasutama hakata.

    Kui kaardi kasutamine ei ole enam võimalik, siis uuenda ID-kaardi haldusvahendis oma kaardi sertifikaadid. Selleks laadi alla kõige uuem ID-tarkvara aadressilt installer.id.ee. ID-kaardi haldusvahendi versioon peab olema 3.12.9 või uuem. Uuendamise juhend

    Kui said uuendamisel veateate, siis proovi mõne aja pärast uuesti.

    Kui oled juba sertifikaate uuendanud, siis loe selle lehe lõpust, mida tuleb pärast sertifikaatide uuendamist teha. Kui kasutad Mac OSXi, leiad lisainfot sellelt lehelt.

  • Käisin teeninduses kaarti uuendamas ega saa nüüd kaarti kasutada. Mida pean tegema?

    Koduarvutisse tuleb alla laadida kõige uuem tarkvara lehelt installer.id.ee. Vana tarkvaraga uuendatud kaart ei toimi.

  • Uuendasin oma ID-kaardi ära, aga ei saa paljusid e-teenuseid kasutada. Kas mu kaart on katki?

    Osad e-teenused ja süsteemid ei ole vajalikke uuendusi teinud ega toeta täna veel uute sertifikaatidega ID-kaarte. Teenusepakkujad peavad esmalt tegema omapoolsed uuendused. Teenused, kus on võimalik uuendatud ID-kaarti kasutada (ei ole täielik nimekiri).

    Pärast uuendust on tarvis teha arvutile restart, mõnel juhul ka kaks restarti.

    Windowsi ja Maci puhul on vaja ka eemaldada vanad sertifikaadid.

    Kindlasti tuleb arvutisse, kus soovid uut ID-kaarti kasutada, laadida lehelt installer.id.ee alla uusim ID-kaardi tarkvara. Tarkvara vanemad versioonid ei tunne uut tüüpi sertifikaate ja nendega ei saa uuendatud ID-kaarti kasutada.

    Juhul, kui oled uuendanud ID-kaardi tarkvara ning e-teenustes ei õnnestu allkirjastamine, siis järgi juhendit siit.

  • Töötan haiglas ja uuendasin juba oma turvariskiga ID-kaardi ära. Nüüd ei ole mul võimalik keskkonda digilugu.ee sisse saada. Mis ma tegema pean?

    Võimalik on võtta mobiil-ID ning see politsei.ee lehel uue kaardiga aktiveerida. 

  • Kahtlustan, et minu veebilehitseja ei tööta uute sertifikaatidega.

    Uuenda veebilehitsejat. On teada, et mõne e-teenuse kasutamiseks peab näiteks Internet Exploreri versioon olema vähemalt 1752. On teada, et Firefoxi mõni versioon ei tunnista ECC sertifikaate (EC – elliptkõverad).

    Firefox 57 vajab täiendavaid seadistusi ID-kaardiga kasutamisel.

  • UUENDATUD KAARDI KASUTAMINE

    Järgnevad küsimused on uuendatud kaardi kasutamise kohta.

  • PPA on mulle teatanud, et minu uus ID-kaart on valmis ja võin sellele järele minna. Kas ma saan uue kaardiga e-teenuseid kasutada?

    E-teenuse pakkujad järjest kohandavad oma teenuseid ID-kaardi uuendatud tarkvaraga. Praeguseks ei ole veel kõik e-teenuse jõudnud oma süsteeme selliselt uuendada, kuid iga päevaga olukord paraneb. Teenused, kus on võimalik uuendatud ID-kaarti kasutada (ei ole täielik nimekiri).

    Kindlasti tuleb arvutisse, kus soovid uut ID-kaarti kasutada, laadida lehelt installer.id.ee alla uusim ID-kaardi tarkvara. Tarkvara vanemad versioonid ei tunne uut tüüpi sertifikaate ja nendega ei saa uuendatud ID-kaarti kasutada.

    Kui su praegune, käesolev kaart veel ei aegu, siis võid veidi oodata, enne kui teenindusse uuele järele lähed.

  • Kas ma e-koolis saan käia?

    Jah, e-kooli rakendus juba toetab uuendatud ID-kaarti.

  • Kas notariaalseid lepinguid saab sõlmida?

    Lepinguid saab digiallkirjastada nii uuendamata kui ka uuendatud sertifikaatidega ID-kaardiga.

  • MOBIIL-ID

    Järgnevad küsimused on mobiil-ID kohta.

  • Kas ID-kaardile on alternatiive?

    ID-kaardi asemel võib kasutada mobiil-ID-d. Paljudesse teistesse teenustesse, nt pangateenustesse sisse logimiseks saab kasutada ka Smart-ID-d, pin-kalkulaatorit. Koodikaarte kasutada ei soovita, nende turvariskid on tunduvalt kõrgemad.

  • Kuidas ma saan endale mobiil-ID?

    Pöördu oma mobiilioperaatori poole, kes väljastab selleks sobiva SIM-kaardi. Seejärel tuleb mobiil-ID aktiveerida politsei.ee veebilehel. Mobiil-ID-d saab hakata kasutama kohe pärast aktiveerimist. Pärast seda võib ID-kaardi sertifikaadid sulgeda, et kuritarvituse riski vältida.

    Mobiil-ID on tasuline: operaatori teenustasu on praegu 1 € kuus.

    Mobiil-ID osas saab nõu mobiilioperaatorilt, ka operaatori infotelefoni ja veebiteeninduse kaudu.

  • Kas peatatud sertifikaatidega ID-kaardiga saab aktiveerida mobiil-IDd?

    Jah, saab. Esmalt tuleb käia mobiilsideoperaatori juures ja saada sealt uus SIM-kaart. Seejärel saab mobiil-ID aktiveerida PPA teeninduses.

  • VARIA

    Järgnevad küsimused on kaartide uuendamisega seotud erinevatel teemadel.

  • Sain uuendamise käigus uue PIN1-, PIN2- ja PUK-koodi. Kas uute koodide kuvamine arvuti ekraanil on turvaline?

    Uued koodid genereeriti ja kuvati vaid sinu arvutis ehk need on teada vaid sulle. Soovi korral võid PIN-koodid ID-kaardi haldusvahendis vahetada. Vt juhendit siit.

  • Mida tähendab, et sertifikaadid peatatakse novembris, aga tühistatakse 1. aprillil?

    Sertifikaatide peatamine tähendab seda, et peatatud sertifikaatidega kaarti ei saa kasutada e-teenuses ega anda sellega digiallkirja enne, kui kaart on uuendatud kas siis oma arvutis või PPA teeninduses. Tühistatud sertifikaatidega kaarti ei saa enam uuendada ning see tuleb füüsiliselt välja vahetada, kui on soov kaarti siiski elektrooniliselt kasutada. Isikut tõendava dokumendina kehtib ka tühistatud sertifikaatidega ID-kaart kuni kehtivusaja lõpuni.

  • Kes korvab kahju?

    Sertifikaatide peatamine on seaduses ette nähtud meede ID-kaardi turvalisuse ja usaldusväärsuse tagamiseks ning seda kasutatakse vaid äärmisel vajadusel kaartide turvalisuse tagamiseks. Kui kaardi uuendamine ebaõnnestub ka PPA teeninduses, siis garantiikorras vahetatakse kaart välja ja see ei maksa kliendile midagi. Kui ID-kaart läheb uuendamise käigus katki ja garantii korras tehakse uus kaart, siis see toimub 30 päeva jooksul. Kahjude hüvitamist seadus ette ei näe, kuid alati on võimalus pöörduda kohtusse.

  • Kas võib juhtuda, et pikemate järjekordade tõttu PPA teenindustes jäävad teised teenused toppama?

    PPA pikendab kaartide uuendamise koormust silmas pidades novembris teeninduste lahtiolekuaegu. Vajadusel avatakse osa teenindusi ka nädalavahetustel. Teenindustesse võetakse lisatöötajaid ning inimesed teevad palju ületunde. Tehakse kõik võimalik, et inimesi aidata, aga ebamugavusi kindlasti tuleb. Kõik PPA teenused jäävad toimima.

  • Miks saab uuendada kõigest 15 000 kaarti päevas? Kas te ei oska või ei taha?

    Ühe kaardi uuendamiseks on vaja andmevahetus nelja organisatsiooni serverite vahel: RIA, PPA, Gemalto (Trüb) ja SK ID Solutions AS ning võimalik, et nende taga veel alltöövõtjaid (serverimajutus, sideühendused, tugiteenused). Nii keerukates süsteemides nii põhimõttelisi muudatusi nii kiiresti ei tehta, see võib ohustada süsteemide turvalisust, toimimist, olemasolevaid tüübikinitusi/sertifitseeringuid jms. Praegu ongi serverite tootlikkust juba suurusjärgu võtta (10x) tõstetud.

  • Miks e-valimiste ajal ei olnud suurt turvaohtu, aga nüüd räägitakse, et on? See on kahtlane.

    Turvariski ohuhinnang on selle ajaga võrreldes muutunud ning rünnete tõenäosus on tõusnud. Kui e-valimiste ajal oli risk veel teoreetiline, siis praegu muutub selle turvariski ära kasutamine iga päevaga tõenäolisemaks. Selgub üha enam riike, tarkvaratootjaid ja teenusepakkujaid, keda see sama turvarisk veel puudutab. Lisaks on kiipides turvanõrkuse avastanud Tšehhi teadlased avaldanud nüüdseks oma teadustöö. Sellega koos kasvab oht, et keegi kuritarvitab seda turvariski.


KÜSI ABI

Kui sa ei leidnud oma küsimusele vastust, kirjuta meie meeskonnale.



  • Vaata juhendit
  • Hinda oma arvutikasutusoskust, et saaksime anda paremaid juhiseid

         

  • Kontroll ebaõnnestus

Kuidas saame artiklit parandada, et sellest rohkem abi oleks?
Saada Sulge