Mobiil-ID kasutamisel tekkis tõrkeid

Mobiil-ID kasutamine on lihtne ja mugav – järgi ekraanil olevaid juhiseid ja kõik sujub. Kui sul aga tekkis mobiil-ID kasutamisel tõrkeid, võid abi leida siinsetest juhistest. 

Levinumad veateated: 

  • Mobiil-ID veateade: DigiDoc4s kuvab viga „Kasutaja ei ole mobiil-ID klient“

    Vaata Peida

    Vahel juhtub, et DigiDoc4 kaudu dokumentide allkirjastamisel või muude mobiil-ID tegevuste teostamisel ilmub ekraanile veateade: Kasutaja ei ole mobiil-ID klient.  

    Ära muretse: üldjuhul ei ole põhjuseks kehtivuse kaotanud mobiil-ID või mobiilsideoperaatori poolt lõpetatud leping. Enamasti põhjustab selle veateate ilmumise lihtne näpuviga: oled oma telefoninumbri sisestamisel eksinud või, nagu tihti juhtub, sisestanud hoopis kellegi teise telefoninumbri. Proovi rahulikult uuesti!

    Telefoninumbri sisestamine DigiDoc4s: 

    Mobiil-ID abil digiallkirja andes järgi, et sisestaksid oma telefoninumbri korrektselt: 

    Esmalt sisesta Eesti riigikood 372 ja seejärel oma telefoninumber ilma tühikute, sidekriipsude ja muude sümboliteta. Sisestatud telefoninumber peab välja nägema umbes nii:  37250123456 

    Kontrolli, et sa ei oleks teinud numbri sisestamisel näpuvigu!  

    Kasutad mobiil-IDd esimest korda?  

    Ilmselt oled unustanud oma mobiil-ID sertifikaadid Politsei- ja Piirivalveameti leheküljel aktiveerimata või on aktiveerimisprotsessi ajal tekkinud tõrkeid. Pole viga: saad selle olukorra lahendada, avades mobiil-ID taotluskeskkonna ning järgides sertifikaatide aktiveerimisel ekraanil olevaid juhiseid. NB! Mobiil-ID aktiveerimiseks vajad ID-kaarti! 

    Peida
  • ​Veateade: mobiil-IDga allkirjastamisel viga „SSL ühenduskanali loomine ebaõnnestus“

    Vaata Peida

    Kas sa soovisid mobiil-IDga dokumente allkirjastada ja DigiDoc4 kliendis kuvati sulle veateadet „SSL ühenduskanali loomine ebaõnnestus“?

    Tõenäoliselt on põhjuseks vananenud ID-tarkvara ja saad selle olukorra väikese tarkvarauuendusega kiiresti ise lahendada.  

    Esmalt ava DigiDoc4 klient ja sealt menüüvalik „Seaded“.  

    Ekraani all paremas nurgas on näha nupp „Kontrolli värskendusi“: klõpsa sellel.  

    Juhul, kui sinu arvuti tarkvara on aegunud, annab DigiDoc4 sulle sellest märku ja pakub ka võimalust kohe sealsamas tarkvara värskendamiseks. Järgi ekraanil olevaid juhiseid ja kõik sujub! 

    Pärast tarkvara uuendamist proovi mobiil-IDga allkirjastamist uuesti – vajadusel tee oma arvutile enne restart.   

    Kui probleem ei kadunud: 

    Kui probleem ei kadunud, võta ühendust ID-abiliiniga. Kindlasti tuleks oma murega kaasa panna ka arvuti diagnostikafail: juhised diagnostikafaili salvestamiseks leiad ka kontaktivormi juurest.  

    Peida
  • Kas sinu mobiil-ID on kaotanud kehtivuse?

    Vaata Peida

    Mobiil-ID sertifikaadid kehtivad vaikimisi 5 aastat ja neid on võimalik pikendada ainult seni, kuni sertifikaadid on kehtivad. See tähendab, et juba aegunud sertifikaatide enam pikendada ei saa ja sul tuleb uued sertifikaadid taotleda.  

    Mobiil-ID sertifikaatide kehtivust saad kontrollida näiteks oma mobiilsideoperaatori iseteeninduses, samuti Politsei- ja Piirivalveameti kaudu.  

    Miks mu mobiil-ID sertifikaadid enam ei kehti? 

    Mobiil-ID võib kaotada kehtivuse juhul, kui vahepeal on tehtud olulisi muudatusi teenuselepingusse. Kõige sagedamini on põhjuseks telefoninumbri omaniku vahetus. Näiteks vormistasid telefoninumbri ettevõtte nimelt oma perepaketti ümber, vahetasid operaatorit, sidusid ühtseks paketiks kokku seni eraldiseisvad mobiilsidelepingud vms.  

    Kontrollimiseks võta ühendust oma mobiilsideoperaatoriga või logi sisse oma operaatori e-teenindusse.  

    Teine võimalus on, et mobiil-ID sertifikaadid aegusid ning sa ei jõudnud neid õigel ajal pikendada. Vahel juhtub aga sedagi, et oled oma mobiil-ID sertifikaadid ise peatanud – näiteks nutiseadme varguse või kadumise korral.

    Peida

Juhised mobiil-ID kasutamiseks: 

DigiDoc4 kliendis ja RIA DigiDoc mobiilirakenduses saad mobiil-IDga dokumente allkirjastada jms. Kindlasti pea meeles, et mobiil-ID abil ei saa krüpteerida/dekrüpteerida: selleks vajad ID-kaarti. 

  • Mobiil-ID: e-teenustesse sisenemine mID abil

    Vaata Peida

    Mobiil-ID abil saad siseneda e-teenustesse nii oma nutitelefonist (kasutades nutitelefoni veebilehitsejat või rakendusi) kui ka kasvõi oma tööarvutist! Usu, see käib imelihtsalt.  

    Samm 1: Ava veebileht, kuhu soovid siseneda. Näiteks eesti.ee

    Vali sealt sisselogimise viisiks „mobiil-ID“ ja sisesta nõutud andmed. Näiteks Eesti.ee küsib sinult isikukoodi ja mobiiltelefoninumbrit, mõni teine teenus võib aga isikukoodi asemel hoopis kasutajanime küsida: pane tähele ja järgi lihtsalt ekraanil olevaid juhiseid.  

    Samm 2: ekraanile ilmub kontrollkood 

    E-teenustesse sisenemisel ilmub sinu ekraanile kontrollkood.  

    Kontrollkoodi on vaja selleks, et saaksid võrrelda, kas autoriseerimispäringu algatajaks oled ikka sina või keegi teine. Kui sinu nutitelefoni mobiil-ID aknas olev kontrollkood ei kattu e-teenuse kontrollkoodiga või su telefon annab märku e-teenusesse sisenemisest, mida sina pole algatanud, ära kunagi oma PIN-koode sisesta!  

    Samm 3: Sulle saabub SMS kontrollkoodiga 

    Üsna samal ajal – enamasti paari sekundi jooksul – jõuab koos e-teenuse ekraanile ilmunud kontrollkoodiga sinu telefoni ka SMS ehk sõnum sama kontrollkoodiga. Veendu, et need kattuksid! 

    Samm 4: Nõustu sisenemisega 

    Kui kontrollkoodid kattuvad ja sisenemine e-teenusesse on algatatud sinu poolt, vajuta „Nõustu“ (Accept) lingil. Sinult küsitakse PIN1-koodi: sisesta see ja vajuta OK/Send/Saada. 

    Samm 5: Tehingute ja tegevuste kinnitamine veebilehtedel 

    Tehingute ja tegevuste, näiteks pangaülekannete kinnitamine toimub sarnaselt e-teenustesse sisse logimisele. Sina algatad oma ekraanil tegevuse ja sinu telefon küsib sinu käest PIN2-koodi. Kui oled kindel, et PIN-koodi nõudva tegevuse algatasid ikka sina ise, sisesta PIN2 ning vajuta OK/Send/Nõustu. 

    Peida
  • Juhised mobiil-IDga allkirjastamiseks RIA DigiDoc rakenduses

    Vaata Peida

    Samm 1: vali, mida soovid allkirjastada 

    Kui RIA DigiDoc äpp on lahti, ava selle alumises servas asuvast menüüst „Allkiri“. Allkirjastamise vaate ekraanil näed nuppu „VALI FAIL“, klõpsa sellel ning vali oma need failid, mida soovid digiallkirjastada.  

    Samm 2: kas soovid allkirjastada mitu faili korraga? 

    Kui soovid ühte allkirjastatud ümbrikusse lisada mitu faili, klõpsa „ „+ LISA VEEL FAILE“ nupul.  

    Lisa täpselt nii palju faile, kui soovid allkirjastada – hiljem allkirjastatud ümbrikut edasi saates on kõik valitud failid selle sees. Kui kõik vajalikud failid on lisatud, klõpsa „ALLKIRJASTA“ nupule.  
     

    Samm 3: lisa digiallkiri 

    Pärast „ALLKIRJASTA“ nupu vajutamist suunatakse sind edasi „Ümbriku valideerimine“ valikusse.  

    Ümbriku sisu all näed, millised failid kuuluvad üheaegselt allkirjastamisele: kontrolli, et kõik oleks õige! 

    Ümbriku allkirjade juures näed kõikide allkirjastajate nimesid: kui sina oled allkirjastamise algatajaks, on seal vaid sinu nimi. Kui aga allkirjastad juba teiste poolt varem allkirjastatud dokumendiümbrikut, näed siin nende nimesid, kelle allkiri on failidele juba lisatud. 

    Vajuta „ALLKIRJASTA“ nupul alles siis, kui oled veendunud, et kõik on korras.  

    Nüüd küsib rakendus sinu käest, kas soovid allkirja anda ID-kaardi või mobiil-IDga. Vali mobiil-ID.  

    Arvesta, et mobiil-IDga allkirjastamisel küsitakse sinu käest telefoninumbrit ja isikukoodi! Sisesta need ja vajuta „ALLKIRJASTA“ nupul. Sinu telefoniekraanile ilmub seejärel kontrollkood ja sinu käest küsitakse, kas soovid dokumendid allkirjastada. Kui kontrollkoodid ühtivad, vajuta „Accept“ (Nõustu). Seejärel tuleb sul sisestada mobiil-ID PIN2-kood.  

    Samm 4: salvesta allkirjastatud dokumendiümbrik 

    NB! Selleks, et allkirjastatud dokumendiümbrik salvestada, tuleb see jagada!  

    Klõpsa „JAGA“ nupul ning vali, kuhu soovid värselt digiallkirjastatud dokumendi ümbriku edastada või salvestada.  

    Samm 5: valmis!  

    Kõik ongi valmis – kui oled allkirjastatud dokumendiümbriku edastanud ja/või salvestanud, oledki valmis.  

    RIA DigiDoc rakenduse abil saad sa digiallkirjastatud dokumente ka avada või näiteks turvaliseks edasi saatmiseks krüpteerida 

    Peida
  • Juhised: mobiil-IDga digiallkirjastamine DigiDoc4 abil

    Vaata Peida

    Kas sa teadsid, et saad mobiil-ID abil dokumente allkirjastada? Ning et mobiil-ID abil antud digiallkiri on juriidiliselt võrdne omakäelise allkirjaga? 

    Digiallkirja andmiseks DigiDoc4 kliendis on sul kaks võimalust: 

    Otsi allkirjastamist ootav dokument üles oma arvuti failihalduri kaudu ning tee dokumendi nimel parem hiireklõps. Kui avanevas menüüs on olemas link „Allkirjasta digitaalselt“ (DigiDoc4 vms märkega link), tee sellel klikk ning DigiDoc4 klienti allkirjastamisfunktsionaalsus avatakse sulle automaatselt.  

    Teine variant on ise DigiDoc4 lahti teha ning sealt paremal asuvast menüüst „Allkiri“ valikul klõpsata. Sulle pakutakse võimalust vajalikud dokumendid üle ekraani DigiDoc4 Klienti lohistada või need „… või vali fail kettalt“ nupul klikates lisada.  

    Kui soovid, võid korraga allkirjastada ka mitu faili – selleks kliki „+ lisa veel faile“ lingil.  

    Kõik üheaegselt allkirjastatavad dokumendid lisatakse ühte dokumendiümbrikusse.  

    Vajadusel lisa Roll. Mida tähendab ja kuidas lisada allkirjastaja rolli?  

    Enne allkirjastamist veendu, et oleksid lisanud kõik failid, mida soovid üheaegselt allkirjastada, ning klõpsa „Allkirjasta mobiil-IDga“ nupul.  

    Nüüd küsib DigiDoc4 sinu käest telefoninumbrit ja isikukoodi. Sisesta need, veendu, et esitatud andmed oleks korrektsed, ja vajuta nupul „Allkirjasta“.  

    Paari hetkega peaks nii DigiDoc4 ekraanile kui su telefoni sõnumitesse ilmuma kontrollkood.   

    Kontrolli, kas DigiDoc4 kliendis ja mobiiliekraanil kuvatavad kontrollkoodid kattuvad. Kui kontrollkoodid on samad, vajuta mobiilis nupule Accept. Seejärel küsib telefon sinult mobiil-ID PIN2-koodi. Sisesta see ja vajuta OK/Send.  

    Kui allkirjastamine õnnestub, näed peavaates digitaalselt allkirjastatud ümbrikus olevaid dokumente ning informatsiooni antud allkirjade kohta. 

    NB! Allkirjastatud ümbriku sisu muuta ei saa, küll aga saad lisada ja eemaldada allkirju. 

    Oma allkirja lisamine sulle saadetud juba allkirjastatud failile: 

    • Salvesta e-mailiga saadud dokument oma arvutisse 
    • Ava allkirjastatud dokument DigiDoc4 kliendiga 
    • Lisa oma allkiri 
    Peida
  • Mobiil-ID: PIN-koodide vahetamine

    Vaata Peida

    Kui sa oled unustanud PIN1 ja/või PIN2-koodi ning ei tea oma PUK-koodi, on ainus viis mobiil-ID kasutamise jätkamiseks uus SIM-kaart tellida. Mobiil-ID puhul ei ole uute PIN-koodide väljastamine ilma SIM-kaardi vahetuseta võimalik.  

    Kui sul on PUK-kood alles, saad PIN-koode taastada ja vahetada oma telefonis asuva mobiil-ID menüü kaudu. NB! PUK-kood lukustub kolme järjestikuse vale sisestuse korral. Lukustunud või kaotatud PUK-koodi korral tuleb samuti mobiil-ID kasutamise jätkamiseks SIM-kaart välja vahetada.  

    Android seadmetes mobiil-ID PIN-koodide muutmine: 

    Ava oma telefonis valik rakendused (applicationsapps) ja vali sealt Mobiil-ID (SIM-toolkit).  

    Sul on kaks valikut:  

    • “Tühista blokeering” vabastab lukku läinud PIN-koodid 
    • “Muuda koode” võimaldab PIN1-, PIN2- ja PUK-koodid ära muuta 
    inc2-mID-mobiil-ID-PIN-koodide-vahetamine-android-1
    inc2-mID-mobiil-ID-PIN-koodide-vahetamine-android-2

    iOS seadmetes mobiil-ID PIN-koodide muutmine 

    Ava telefoni seaded (Settings) ning liigu Mobile Data  SIM Applications.  

    Sul on kaks valikut:  

    • “Tühista blokeering” vabastab lukku läinud PIN-koodid 
    • “Muuda koode” võimaldab PIN1-, PIN2- ja PUK-koodid ära muuta 

    Windows Phone’s mobiil-ID PIN-koodide muutmine 

    1. Leia rakenduste menüü

    Ava sealt Sätted  süsteem rakendused  mobiilside+SIM-kaart  SIM-kaardi sätted  SIM-kaart

    2. Kliki lahti SIM-kaardi rakendused 

    inc2-mID-mobiil-ID-PIN-koodide-vahetamine-win-EST-5

    Selle all avaneb sulle kaks valikut: 

    • “Tühista blokeering” vabastab lukku läinud PIN-koodid 
    • “Muuda koode” võimaldab PIN1-, PIN2- ja PUK-koodid ära muuta
    Peida
  • Sertifikaadid: mobiil-ID sertifikaatide peatamine

    Vaata Peida

    Kui sinu mobiiltelefon on kadunud või varastatud, siis helista esimesel võimalusel oma mobiilioperaatori klienditeenindusse ning peata mobiil-ID sertifikaadid või sulge mobiil-ID teenus: 

    Peatatud sertifikaatidega ei saa siseneda e-teenustesse, anda digitaalallkirja ega teha muid toiminguid elektroonilises keskkonnas. 

     Lisaks saadetakse sinu @eesti.ee aadressile vastavasisuline kiri, kus sind teavitatakse mobiil-ID sertifikaatide peatamisest.

    Mobiil-ID kasutamise jätkamiseks pärast sertifikaatide staatuse muutmist

    Juhul, kui lasid mobiil-ID sertifikaadid omal soovil peatada (näiteks oli telefon kadunud, ent leidsid selle taas üles), on sul võimalik jätkata olemasoleva mobiil-ID SIM-kaardi kasutamist. Sertifikaatide taas-aktiveerimiseks tuleb sul koos isikut tõendava dokumendiga oma mobiilsideoperaatori esindusse pöörduda.  

    Kui telefon jäigi kadunuks ning tellisid endale uue mobiil-IDga SIM-kaardi, tuleb sul vana mobiil-ID sertifikaadid tühistada enne, kui saad uue mobiil-ID teenuse aktiveerida.  

    Peida