Probleemid ID-kaardi lugejaga

Juhul, kui sul tekkis probleeme ID-kaardi lugejaga või annab DigiDoc4 sulle mõne kaardilugejaga seotud veateate, leiad loodetavasti abi järgnevatest teemadest:

  • Veateade: DigiDoc4 ütleb, et „Lugejas ei ole kaarti“

    Vaata Peida

    Veateate „Lugejas ei ole kaarti“ saad juhul, kui sinu ID-kaardi lugeja ei suuda mingil põhjusel kaardiga ühendust luua ja sealt andmeid välja lugeda.

    Enamasti ongi põhjuseks ebakorrektselt/lohakalt sisestatud kaart: võta ID-kaart lugejast välja ja sisesta uuesti. Vajadusel loe, kuidas ID-kaart lugejasse sisestada.

    Vahel võib aga põhjuseks olla kas katkine ID-kaardi lugeja või on kahjustada saanud ID-kaart (või selle kiip). Kui kaart on korrektselt lugejas, aga ikka kuvatakse „Lugejas ei ole kaarti“ veateadet, tuleks kontrollida ID-kaardi korrasolekut kas teise kaardilugejaga või, kui võimalik, lausa mõnes teises arvutis mõne teise teadaolevalt töötava kaardilugejaga.

    Juhul, kui ID-kaart teiste kaardilugejatega töötab, on asi sinu kaardilugejas: vaheta see välja!

    Kui „Lugejas ei ole kaarti“ veateadet näed sõltumata sellest, millises arvutis ja millise kaardilugejaga oma ID-kaarti kasutada proovid, pöördu lähimasse Politsei- ja Piirivalveameti teenindusse: ilmselt on viga saanud sinu ID-kaart ja see tuleks kiiremas korras välja vahetada!

    Selleks, et sinu ID-kaart kestaks kaua ega saaks igapäevaelu käigus kogemata viga, soovitame sul endale tellida ka digi-ID. Digi-ID pakub elektrooniliseks kasutamiseks samu võimalusi mis ID-kaartki, ent ei sobi füüsiliseks isikut tõendavaks dokumendiks (näiteks ei saa sellega reisida, pangakontoris isikut tõendada vms). Küll aga saad digi-IDd kasutada elektroonilisteks toiminguteks nagu digiallkirjastamine, e-teenuste kasutamine, pangaülekannete kinnitamine jne.

    Hea idee on seegi, kui kasutad lisaks füüsilisele kaardile ka mõnda mobiilset vahendit, näiteks SIM-kaardi põhist mobiil-IDd või tasuta Smart-ID mobiiliäppi. Nii võid olla kindel, et tõrgete tekkides, kaardi kadudes vms ei kaota sa ligipääsu e-teenustele!

    Peida
  • Veateade: DigiDoc4 ütleb, et „Ühtegi kiipkaardi lugejat pole ühendatud“

    Vaata Peida

    Veateate „Ühtegi kiipkaardi lugejat pole ühendatud“ saad DigiDoc4s juhul, kui arvutil on kadunud ühendus sinu ID-kaardi lugejaga või on kaardilugeja eemaldatud DigiDoc4 töötamise ajal.

    Ära muretse: ühenda kaardilugeja uuesti arvutiga ja veateade peaks kaduma. Kui veateadet kuvatakse hoolimata sellest, et kaardilugeja on arvutiga korrektselt ühendatud, on ilmselt probleemi põhjus üks järgmistest.

    Kaardilugeja ja selle draiverite paigaldus ei õnnestunud.

    Juhul, kui oled värskelt uuendanud oma arvuti tarkvara, võtnud kasutusele uue kaardilugeja või oled selle arvutiga alles esimest korda ID-kaarti kasutamas, on ilmselt põhjuseks:

    • Kaardilugeja ja selle draiverite paigaldus ei õnnestunud
      Uuri oma kaardilugeja karbilt lugeja mark ja mudel ning sisesta need Google’sse vajalike draiverite leidmiseks.
    • ID-kaardi draiver ei ole paigaldatud
      Kui oled esimest korda selle arvutiga ID-kaarti kasutamas, kontrolli, kas oled paigaldanud kõik vajalikud tarkvarapaketid ID-tarkvara paigaldamise lehelt.

    Kaardilugeja on vigane

    Vahel juhtub, et viga on hoopis sinu ID-kaardi lugejas – näiteks on see ära väsinud või on viga saanud kaardilugeja juhe või USB-otsik. Abiks võib olla, kui kaardilugeja mõnda teise USB-pesasse sisestad. Vajadusel loe, kuidas ID-kaardi lugejat kasutada.

    Peida
  • Kiipkaardilugejad: milliste kiipkaardilugejatega ID-kaarti kasutada saab?

    Vaata Peida

    ID-kaardi kasutamiseks sobib enamik tunnustatud kaubamärkide kiipkaardilugejaid ja Eesti kaubandusvõrgus on ID-kaardi lugejad vabalt saadaval nii arvutipoodides, suuremate kaupluste tehnikaosakondades kui isegi tanklates.

    Pisut ettevaatlikum tasuks aga olla omale kaardilugejat internetist tellides: eelista odavmüügikeskkondadele alati tootja enda veebilehti ning usaldusväärse mainega e-kaupluseid.

    Kaardilugeja nimetus ja mudel on kirjas lugeja peal oleval infosildil (enamasti tagaküljel). Toote ID on leitav DigiDoc4 kliendi diagnostikas.

    • Windowsi puhul töötab lugeja üldjuhul kõikide draiveritega (tootja, Microsofti universaalsed draiverid).
    • Linuxi ja macOS puhul on testitud vaikimisi paigaldatav draiver (USB CCID).
    • Peale standby ja hibernate funktsioonide kasutamist, kui sel ajal oli ID-kaart lugejas ning mõni ID-tarkvara komponent avatud, võib esineda probleeme kaardilt andmete väljalugemisega.  Enamasti aitab kaardi lugejast eemaldamine ja uuesti sisestamine. Mõningatel juhtudel on vaja ka ID-tarkvara komponendi uuesti käivitamist või ka arvuti taaskäivitamist.
    • PinPad (sõrmistikuga) lugejate puhul võib esineda tõrkeid Windows terminal lahendustes. Terminalsüsteemid ei ole ID-tarkvara poolt ametlikult toetatud keskkond.
    • Lisaks võib olla vajadus piirata PinPad režiim (HP ja Dell klaviatuur/ kaardilugejad). Selleks tuleb lisada Windows registrisse võti, mille väärtused leiab siit.

    ID-tarkvaraga testitud kaardilugejad on:

    • Omnikey Cardman 1021 (USB)
    • Omnikey CardMan 3021 (USB)
    • Pluss ID v3 (USB)
    • SCM SCR 3310 (USB)
    • Gemalto CT30 (USB)
    • ACS ACR 38 (USB)
    • Dell Broadcom sisemine kaardilugeja (WUDF draiveriga)
    • Lenovo sisemine kaardilugeja Alcor Micro (tootjadraiveriga)
    • Gemalto Ezio CT710 (PinPad sõrmistikuga, USB)
    • Omnikey Cardman 3821  (PinPad sõrmistikuga, USB)
    • Akasa (USB) (tootjadraiveriga)
    • kaardilugejaga klaviatuur HP KUS0133

    Vajadusel kontrolli üle, millised on ID-tarkvara poolt toetatud operatsioonisüsteemid ja nende versioonid.

    NB! Kui sinu teadmised on erinevad artiklis kajastatud kiipkaardi lugejate kohta, siis ole hea ja jaga neid meiega.

    Peida